-

Wizenoze: ‘Informatie op internet voldoet voor heel veel mensen niet’

Citroen of Citroën? WizeNoze helpt leerlingen op school, in de bibliotheek en thuis om relevante content te vinden. Want jongeren kopen geen auto, meent het bedrijf dat Diane Janknegt en Theo Huibers oprichtten. “Wij bedienen leerlingen en studenten op hun eigen leesniveau, met informatie van betrouwbare, geschikte en geverifieerde internetbronnen.”

WizeNoze heeft vestigingen in Nederland en in het VK. Daar maakte het innovatieve concept eind oktober deel uit van het officiële staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. De week daarop stond WizeNoze als een van de finalisten op het podium van de Accenture Innovation Awards Summit.

Begin

Wat is WizeNoze?
Diane Janknegt: “Iedereen die iets schrijft wil er zeker van zijn dat de ontvanger de tekst volledig begrijpt. Vooral op internet gebeurt dat veel vaker niet dan wel. WizeNoze geeft inzicht in de leesbaarheid van teksten. We gaan na hoe leesbaar een tekst is en koppelen die bevinding aan een leesniveau. Daarnaast selecteren we machinaal websites die relevant zijn voor educatieve omgevingen. Leraren en docenten accorderen de selectie. Zo ontstaat een versie van internet die gecheckt en geschikt is.”

Welke producten biedt WizeNoze?
“Ons vlaggenschip is The Web for Classrooms: internet dat in de klas gebruikt kan worden. Meer onder de motorkap zit onze techniek die teksten beoordeelt op leesbaarheid én een tekstverwerker die direct nagaat of wát je schrijft geschikt is voor het leesniveau van je doelgroep. We richten ons vooral op leerlingen van 9 tot 18 jaar.”

Hoe heb je het staatsbezoek ervaren?
“We zijn vereerd en trots dat we, dankzij de Nederlandse ambassade, met WizeNoze deel uitmaakten van een select aantal van vier Nederlandse bedrijven dat zich mocht presenteren. Het voelt als een geslaagde ‘credibilitycheck’: we weten nu zeker dat we klaar zijn voor de markt. En het sterkt Theo en mijzelf in de overtuiging die ten grondslag ligt aan WizeNoze.”

Nu 

Wat is die overtuiging?
“Dat informatie op internet voor heel veel mensen niet voldoet. Sommigen willen een tandje makkelijker, anderen een tandje moeilijker. Verreweg de meeste teksten zijn ontoereikend voor mensen die niet academisch kunnen lezen. Daarbij komt dat commercie de grote drijfveer is om op een bepaalde manier te schrijven. Het levert een web op van miljoenen irrelevante zoekresultaten en onbegrijpelijke informatie. Een totale mismatch met het leesniveau.”

Welke aanleiding was er voor jou om te starten met WizeNoze?
“Persoonlijk uit ergernis – ik zag mijn kinderen worstelen met de resultaten waarmee zoekmachines ze opzadelden. Op zakelijk vlak: mijn achtergrond bij Microsoft. Ik wilde met software de wereld liever mooier maken dan commerciëler. In die tijd, 2013, kwam ik Theo tegen die de vraag onderzocht of technologie jongeren kan helpen om internet beter te begrijpen. Ja, was het antwoord. Maar de techniek bestond nog niet. Vandaar dat we WizeNoze begonnen. Nu telt het team achttien medewerkers.”

Wie zijn je klanten? 
“We hebben momenteel al prachtige klanten zoals Pearson en Thieme Meulenhoff. Het businessmodel is dat we WizeNoze niet verkopen aan leerlingen of scholen, maar alleen aan educatieve uitgeverijen of studentenplatforms.”

Waarom besloot je je in te schrijven voor de Accenture Innovation Awards?
“Omdat Accenture een categorie Education heeft. En vanwege het internationale netwerk. In de afgelopen vijf jaar ben ik steeds meer gaan geloven dat een netwerk je naar succes brengt. Dat we in de finale stonden is geweldig. Het heeft direct nog geen nieuwe klanten opgeleverd maar door deel te nemen hebben we wel indirect onze waarde vergroot. Net als bij het staatsbezoek.”

Wat zijn nu uitdagingen voor WizeNoze, waar loop je tegenaan?
“Internationalisering. Naast Nederland en het VK draaien we nu ook in India, we gaan van start in Kenia en in Afrika hebben we ook partnerschappen lopen. Hoe snel kun je gaan, welke keuzes maak je? De opschaling veroorzaakt de uitdaging om tegelijkertijd onze technologie te verbeteren, het team uit te breiden en pilots te ondersteunen. En dat terwijl substantiële inkomsten nog ontbreken.”

Toekomst 

Wat voor trends zie je in de markt van WizeNoze de komende jaren? 
“Dat meer en meer initiatieven en oplossingen ontstaan om educatieve omgevingen te personaliseren en digitaliseren. Software kan maatschappelijke veranderingen teweegbrengen. Alleen tablets uitdelen en internettoegang geven is onvoldoende. Jongeren worden nu vaak als één groep benaderd, terwijl zij elk een andere informatiebehoefte hebben, afhankelijk van interesse, opleidingsniveau en achtergrond.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Als eerste: begin alleen een start-up als je 100 procent verliefd bent op je idee en je overtuigd bent dat het de oplossing is voor een duidelijk probleem. En dat het het goede doet. Ten tweede: je kunt het never nooit alleen doen, je hebt een uitmuntend team nodig.”

*) WizeNoze neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Education.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond