-

Zo ziet de digitale transformatie van Voetbal International eruit

Voetbal International bestaat al meer dan vijftig jaar, maar heftige veranderingen waren er in het verleden nauwelijks. Hoofdredacteur Pieter Zwart vertelt over de toegevoegde waarde van het door hem geïntroduceerde VI PRO, hoe het de bedrijfscultuur van Voetbal International veranderde en het magazine toekomstbestendig maakte.

Al meer dan vijftig jaar een begrip

Voetbal International (VI) is een voetbalmagazine dat al sinds 1965 voetbalfans door het (inter)nationale voetbal loodst. Of het nu gaat om de aanvalstechniek van Shanice van de Sanden, de hoogte van het transferbedrag van João Félix of de linkerknie van Jerold Pormes, het weekblad bespreekt Nederlands en internationaal voetbal door middel van analyses, reportages, interviews en achtergrondverhalen. Sinds ongeveer twee jaar wordt het magazine online ondersteund door een innovatief en digitaal platform, VI PRO.

Kluitjesvoetbal

Volgens Zwart voegt VI PRO waarde toe aan de voetbalbeleving, zoals een gids in een museum waarde toe kan voegen aan een schilderij: “zo kunnen jij en je buurman naar dezelfde wedstrijd kijken en er toch andere dingen in zien”. Hij geeft ook aan dat het brengen van voetbalnieuws “een soort kluitjesvoetbal” is geworden, waarbij iedereen vecht om de publicatie van hetzelfde stukje nieuws.

Daarom was focus bij VI heel belangrijk, want – zo stelt Zwart met een toch wel Cruyffiaanse uitspraak – “als je op twee paarden blijft gokken, ben je continue aan het verliezen”. VI PRO concurreert dan ook niet meer op snelheid, maar vertelt het verhaal achter het voetbal. Dit sluit aan op VI’s oorspronkelijke propositie om context en duiding te bieden bij de stroom voetbalnieuws die dagelijks wordt gepubliceerd en maakt het mogelijk dat in de 21e eeuw te blijven doen.

Multidisciplinaire teams & data gedreven

Met de komst van VI PRO werden ook de multidisciplinaire teams geïntroduceerd en werd data gedreven werken steeds belangrijker. Door deze twee (relatief) nieuwe aspecten te combineren met traditioneel redactiewerk wist Pieter Zwart een nieuwe bedrijfscultuur te bewerkstelligen die beter paste in het huidige, digitale tijdperk en bereikte VI nieuwe hoogtes. Zo werkt de redactie nu niet alleen sneller, maar ook efficiënter en worden de verzamelde data gebruikt voor zowel de voetbalanalyses als de bedrijfsvoering.

Deze podcast is ook beschikbaar via Spotify en Apple Podcast

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond