Bereid je voor op een digital-first tijdperk waarin elke ervaring telt
2020 was me een jaar! Het was net een actiefilm waarin iedereen de held kan zijn. Voor de hoofdrolspelers tot grote hoogte kunnen stijgen moesten ze alleen eerst door een diep dal. 2020 had veel weg van een Hollywood-rampenfilm. Lege straten, mondkapjes, gesloten grenzen etcetera. Voor de geluksvogels onder ons brengt deze periode alleen veel ongemak met zich mee en blijft een goede gezondheid verder gespaard.
De stand van zaken in de retail- levensmiddelen- en drankensector
In opdracht van Adyen heeft het Britse Centre for Economics and Business Research (CEBR) een analyse gemaakt van de huidige situatie voor bedrijven in de retail- levensmiddelen- en drankensector over de hele wereld. Het onderwerp ‘Unified Commerce’ staat centraal. Voor het onderzoek zijn meer dan 25.000 consumenten in heel Europa, de Verenigde Staten, Azië-Pacific en Brazilië geïnterviewd. Ook zijn lokale merken zoals Domino’s Pizza, Joe & The Juice, Score, Henri Willig, Bagels & Beans en CameraNU gevraagd naar hun best practices.
Enkele key takeaways uit het onderzoek zijn:
- Klanten die normaal gesproken in de winkel shopten, besteedden toen ze tijdens de pandemie online gingen winkelen 40 procent meer.
- 52 procent van de consumenten zegt dat de indeling van een winkel belangrijk is.
- 71 procent komt niet terug als ze online of in de winkel een slechte ervaring hebben gehad.
- 73 procent verwacht dat bedrijven in de toekomst net zo flexibel blijven als tijdens de pandemie.
Bereid je voor op een digital-first tijdperk waarin elke ervaring telt
Voor de retailbranche en horeca (F&B) was de impact van het virus groot. Veel bedrijven zoeken houvast en vinden die in hun vijfjarenplannen en jaarlijkse prognoses. Ondernemers in de retail- en horecabranche analyseren de wereld om zich heen en elimineren onnodige kosten en ongewenste ruis. Dit lijkt in eerste instantie een somber beeld, maar net als de held in rampenfilms, ontdekken ondernemers dat er een wereld aan mogelijkheden ontstaat. Retailers en horeca-ondernemers moeten hun huidige bedrijfsstrategie herevalueren en zoeken naar groeikansen. Het is nu het moment om je te ontdoen van vastgeroeste ideeën. Het is tijd om je voor te bereiden op het post-COVID tijdperk waarin alle interacties digitaal plaatsvinden en elke ervaring belangrijk is.
In deze periode waarin strikte maatregelen nog steeds aan de orde van de dag zijn en recessie dreigt, evalueren consumenten opnieuw wat wel of niet essentieel is. Consumenten en zakelijke kopers zijn selectiever dan ooit en een loyale klant is zijn gewicht in goud waard. Maar hoe krijg je klantloyaliteit in een markt waar de situatie vrijwel elke week lijkt te veranderen?
De thema’s van dit onderzoek
Het onderzoeksrapport is opgesplitst in vier hoofdstukken. Hierin worden de belangrijkste onderzoeksbevindingen per onderdeel gepresenteerd. Daarnaast delen industry experts hun visie op veranderen in onzekere tijden. Het rapport is als volgt opgebouwd:
- Het landschap verandert: verkoopkanalen veranderen voortdurend
- Door dik en dun: de loyaliteit van de klant begrijpen
- Er is geen weg terug: zo behoud je je hoge standaarden
- Herstel van de retailsector: het volgende hoofdstuk