Download

Download
0
718
Channel: B2B online

Best practices voor een optimale e-mail deliverability

E-mail deliverability is niet het meest sexy onderwerp als het om e-mailmarketing gaat. Toch is het een belangrijke succesfactor en loont het om aan dit onderdeel voldoende aandacht te besteden. E-mail deliverability helpt bij de inbox plaatsing en het opbouwen van een solide relatie met je contacten en e-mail service providers (ESP). Hoe zorg je voor een optimale e-mail deliverability?

E-mail deliverability, de ‘vergeten groente’ binnen online marketing

Campaign managers en online marketeers besteden veel tijd en aandacht aan het ontwikkelen van hun e-mailcampagne(s). Er wordt goed nagedacht over de body tekst, onderwerpsregel en creatieve elementen om na verzending de leads, replies en resultaten binnen te zien stromen. Klinkt ideaal toch? Helaas is dit niet altijd de werkelijkheid, soms komt je e-mail niet in de inbox van de ontvanger – met alle gevolgen van dien. Deze whitepaper beschrijft best practices voor het verbeteren van de deliverability van je e-mails. De whitepaper gaat in op:

  • Een goed begrip van deliverability en hoe deze wordt gemeten.
  • Optimaliseer je e-mailstrategie voor meer goed afgeleverde e-mails.
  • Drie valkuilen over deliverability die je beter kunt vermijden.
  • Vijf best practices waarmee je direct aan de slag kan.
Wat is deliverability en waarom is het zo belangrijk?

Een beter begrip van wat er gebeurt wanneer je op ‘Verzenden’ klikt, maakt het veel gemakkelijker om te voorkomen dat je marketinginspanningen ‘verloren’ gaan in de digitale wildernis. Ondanks zijn eenvoudig, is het bereiken van de inbox van je ontvanger(s) buitengewoon complex en een vaak verkeerd begrepen element van e-mailmarketing. Lees in de whitepaper wat het verschil tussen ‘delivery’ en ‘deliverability’ is.

Dit gebeurt er met je e-mail als jij op ‘Verzenden’ klikt

Zodra jij op verzenden hebt geklikt begint de reis – met vele touchpoints en checks – van je e-mail. Dit proces is in de whitepaper visueel weergegeven in een flowchart. Daarnaast zoomt de whitepaper in op de verschillende fasen van de e-mail journey:

  1. De e-mailserver van de ontvanger
  2. Controle op hard- of soft bounces
  3. Kwalificatie middels SPAM-filter/classificaties
De voordelen van een goede e-mailinfrastructuur en goede afzenderreputatie

Hoewel het misschien een mijnenveld lijkt, is de weg naar een goede deliverability relatief eenvoudig als je de juiste procedures en best practices volgt. Het is belangrijk om een compliant fundament te bouwen waar je ESP op kan bouwen en om je e-mailreputatie regelmatig te controleren. Lees in de whitepaper wat de voordelen van een goede reputatie zijn.

Vijf best practices voor een optimale e-mail deliverability

De voordelen en meerwaarde van een goede e-mail deliverability zijn inmiddels duidelijk. Om je op weg te helpen beschrijft deze whitepaper de vijf best practices voor een optimale e-mail deliverability:

  1. Richt een subscription management omgeving in.
  2. Zorg voor een ‘schone’ contactenlijst en voorkom spam.
  3. Start met een welkomstprogramma voor nieuwe contacten.
  4. Eerlijkheid en transparantie is het fundament van e-mailmarketing.
  5. Ontwikkelen een checklist voor campagne creatie.
Het goed managen van deliverability vereist tijd en resources

Het effectief managen van e-mail deliverability vereist tijd en resources. Een toegewijd intern team dat gespecialiseerd is in best practices op het gebied van deliverability, is de droom van elke marketeer. Voor degenen die in kleine teams werken is het inschakelen van hun best-of-breed ESP voor ondersteuning de beste manier om de inbox te bereiken.

Redactie