Download

Download
0
2.2k
Channel: B2B online

Best practices voor het selecteren van een PIM-systeem in B2B

In de afgelopen vijf jaar is de wereldwijde e-commerce omzet meer dan verdubbeld. B2B Commerce is getuige geweest van een nog snellere groei: de wereldwijde B2B eCommerce-markt is maar liefst zes keer zo waardevol als zijn B2C-tegenhanger. Dit heeft een aantal trends in online B2B-verkoop aangewakkerd die van invloed zijn op de klantervaring, het beheer van productinformatie en het aanbod van nieuwe e-commerce oplossingen, waaronder groei van omnichannel, mobile en de cloud.

Daarnaast heeft de B2B-koper zich ontwikkeld tot een tech-savvy millennial die een rijke en door content gedreven customer experience verwacht. Steeds meer B2C-termen – zoals het cart abandonment – zijn van toepassing in B2B Commerce en tegelijkertijd neemt de complexiteit en het aantal verkoopkanalen toe. Dit vraag om het efficient managen van je B2B-webshop. Lees in de whitepaper wat de toegevoegde waarde is van een PIM-platform.

Best practices voor het selecteren van een PIM-systeem in B2B

Om te kunnen voldoen aan deze zakelijke koopbehoeften is het belangrijk om te beschikken over een modern PIM-systeem. Deze whitepaper biedt handvatten en gaat in op:

  • Waarom PIM-oplossingen essentieel zijn geworden voor B2B-bedrijven.
  • Het selecteren van een PIM-systeem voor je B2B Commerce strategie.
  • De werkelijke impact die PIM heeft gehad op B2B-bedrijven.

Ook bevat de whitepaper een praktijkvoorbeeld van Petra Industries. Lees in deze casestudy hoe Petra hun OroCRM heeft gekoppeld aan het Akeneo PIM, wat de belangrijkste learnings zijn en welke resultaten er behaald zijn.

Het groeiende belang van PIM in B2B Commerce

Om te kunnen concurreren in deze snel veranderende omgeving, moeten B2B-bedrijven een ervaring bieden die rijk en relevant is en wordt gepresenteerd in de context van het apparaat en kanaal dat een klant gebruikt. Productinformatie helpt geïnteresseerde klanten om de antwoorden op hun productgerelateerde vragen te vinden. De ‘IDC PIM MarketScape: Worldwide PIM Applications for Commerce 2019-2020’ voorspelt dat het belang van PIM in B2B in de komende jaren zal toenemen. Lees in deze whitepaper wat de meerwaarde van moderne PIM-software is in het nieuwe B2B Commerce landschap.

De zes belangrijkste redenen voor PIM in B2B

De whitepaper beschrijft de zes belangrijkste redenen voor PIM binnen B2B-organisaties. Een PIM-systeem is geschikt voor bedrijven met:

  • Gebrekkige (online) productinformatie
  • Een groot producten/diensten aanbod
  • Complexe organisatiestructuren
  • Ingewikkelde customer journeys
  • Een personalisatie roadmap
  • Complexe productinformatie
De must-have PIM functionaliteiten en mogelijkheden

De voordelen van een PIM-systeem verschillen per organisatie. Om het potentieel van een dergelijk systeem optimaal te benutten beschrijft de whitepaper de acht meest belangrijke functionaliteiten die je moet overwegen bij het updaten of vervangen van je huidige PIM oplossing. Dit zijn:

  1. Mogelijkheden voor automatisering en business rules
  2. Digital asset management (DAM) mogelijkheden
  3. Geavanceerd gebruikersmanagement
  4. Flexibiliteit en makkelijk in gebruik
  5. Productgegevensintelligentie
  6. Versiebeheer en publicatie
  7. Referentie-entiteiten
  8. Aanpassingsvermogen
Bereid je voor op de toekomst van B2B Commerce

Naarmate de markt blijft evolueren, zullen een aantal nieuwe technologieën en de voortdurende evolutie van het kopersgedrag een impact hebben op B2B e-commerce. Een modern PIM-systeem zorgt ervoor dat je toekomstbestendig en wendbaarder bent. De whitepaper beschrijft drie trends die de toekomst van B2B Commerce gaan bepalen:

  • Virtual reality (VR) en augmented reality (AR)
  • Mobile in combinatie met klantinformatie
  • AI en IoT (Internet of Things)

Fred de Gombert