Download

Download
0
1.8k

Branded commerce: Zo creëer je merkvoorkeur en strategische differentiatie

Het is een understatement dat de dagen voorbij zijn dat je online omzet explosief groeit door simpelweg een webshop te starten. Een moderne e-commercestrategie omvat meer dan het digitaliseren van je productcatalogus en het delen van je nieuwste producten op social media. E-commerce is de afgelopen jaren sterk veranderd en draait om het bieden van een optimale customer experience. Het streven is branded commerce waarbij e-commerce en branding verenigd worden.

Branded commerce: Zo creëer je merkvoorkeur en strategische differentiatie

Branded commerce draait om het creëren van merkvoorkeur en strategische differentiatie. Hoe doe je dat? En stoom je je organisatie klaar voor branded commerce? Deze whitepaper geeft je een volledig overzicht van branded commerce en hoe je dit integreert in je e-commercestrategie. De whitepaper gaat in op:

  • De definitie en evolutie van het e-commerce.
  • Een benadering om te transformeren in een klantgerichte organisatie.
  • Strategische argumenten voor het overtuigen van je management.

Daarnaast bevat deze whitepaper verschillende casestudies van branded commerce in praktijk. Lees hoe toonaangevende bedrijven zoals Tikkie, ABOUT YOU en Samsung Bixby branded commerce hebben omarmt en succesvol inzetten.

Branded commerce: Het belang van een sterk merk

Als je niet kunt overdragen wie je bent en waar je voor staat, ben je nauwelijks meer dan een winkelmandje. En als je het tegenovergestelde doet en alleen vertelt hoe geweldig je bent, ben je een luchtballon. De oplossing? Beiden combineren, dit noem je branded commerce. Organisaties die branding en commerce naadloos kunnen integreren in hun technologielandschap zullen organisaties overtreffen die slechts op één onderdeel uitblinken.

De impact van branded commerce op je organisatie

Voor elke moderne e-commerceorganisatie staat het samenbrengen van branding en e-commerce bovenaan de managementagenda. Branded commerce vereist een combinatie van data, technologie en organisatie. Dit betekent voor de meeste bedrijven dat de architectuur, de organisatie en de gehele propositie (digitaal) getransformeerd moet worden. Dit betekent ook dat afzonderlijke afdelingen goed met elkaar moeten samenwerken, waarbij de klant centraal staat. Ook moet je zorgen dat e-commerce- en contentmarketing-systeem naadloos geïntegreerd worden in je branded commerce stack. Dit alles vereist tijd, resources en focus.

Op dit moment zijn er vier e-commercebedrijven die branded commerce goed begrijpen en succesvol hebben geïntegreerd in hun omnichannel e-commercestrategie. Dit zijn Amazon, Zalando, Dollar Shave Club en Alibaba.com. Lees in de whitepaper hoe deze vier bedrijven hun offline winkelervaring combineren met een geoptimaliseerde online klantervaring. Lees daarnaast in de whitepaper wat de belangrijkste webshop- e-commerce trends zijn volgens Shopping 2020 en PostNord zijn.

Waarom branding van strategisch belang is

Naast de opkomst van e-commerce zijn er ook nieuwe mogelijkheden ontstaan om de return on investment (ROI) te meten. Marketing wordt niet langer geleid door onderbuikgevoel maar door data. Alleen branding blijkt lastig meetbaar te maken. Dit komt omdat branding ver van een uiteindelijk aankoop staat en hierdoor de attributie aan een verkocht product lastig te meten en te analyseren is.

Organisaties hebben de neiging om veel minder aandacht aan branding te besteden dan aan betrokkenheid en conversie. En is een lage ROI op je brandinguitgaven positief of negatief? Negatief, omdat branding het enige is wat je webshop onderscheid van een winkelmandje. Ook zorgt branding ervoor dat je een strategische marktpositie in kunt nemen om continu in te blijven spelen op veranderende marktomstandigheden en veranderende wensen en behoeften van je klant.

De belangrijkste misvattingen over e-commerce

Het eerste dat je opvalt als je online gaat, is dat internet een veel groter speelveld is. Van een grote vis in een plaatselijke vijver, wordt je een van de vele kleine vissen in een grote vijver. Jezelf onderscheiden is veel uitdagende omdat alleen een groot assortiment en de laagste prijs niet genoeg zijn. De whitepaper beschrijft de vijf belangrijkste misvattingen over e-commerce:

  1. De laagste prijs is gelijk aan meer klanten.
  2. De website genereert zelf voldoende verkeer.
  3. Online verkopen is goedkoper.
  4. Consumenten willen keuze.
  5. Het draait alleen om omzet.

Deze vijf misvattingen kunnen het besluitvormingsproces binnen je organisatie vertroebelen en het is daarom belangrijk om deze te verhelpen voordat je überhaupt gaat starten met e-commerce en het online verkopen van je producten of diensten.

De customer experience is het fundament van merkvertrouwen

Voor het bouwen van merkvertrouwen is een consistent en optimale winkelervaring een absolute must. De whitepaper beschrijft de belangrijkste feiten om het belang van een optimale customer experience aan te tonen en je management te overtuigen.

Mensen waarderen efficiëntie, deskundige service, gemak en makkelijk betaalproces het meest in hun klantervaring. En het zijn precies deze factoren die klanten ook verwachten van hun ervaringen met online winkelen. Uit onderzoek van Walker blijkt dat 86 procent van de kopers meer wil betalen voor een betere winkelervaring. Er wordt verwacht dat in 2020 customer experience de belangrijkste onderscheidende factor is.

Stoom je organisatie klaar voor branded commerce

Vandaag de dag is technologie het fundament van elke bedrijfsstrategie, bijna alles wat we doen kunnen we vertalen naar data. De manier waarop organisaties zijn georganiseerd bepaald tevens de manier en bereidheid van innoveren, het binden van klanten en het maken van winst. Als je deze drie pijlers – data, organisatie en technologie – combineert stelt het je in staat om nog meer waarde toe te voegen. De whitepaper biedt handvatten om je e-commerceorganisatie klaar te stomen voor branded commerce. Dit wordt beschreven aan de hand van de drie pijlers:

  • Organisatie: Het doorbreken van silo’s en optimale samenwerking.
  • Data: Slimmere e-commerce op basis van data.
  • Technologie: Het koppelen van je e-commerce- en contentmanagement-systemen.
De vijf scenario’s van digitale volwassenheid in e-commerce

Met alle verschillende invalshoeken en focusgebieden die tot nu toe zijn onderzocht, kan het evolueren van traditionele e-commerce naar branded commerce behoorlijk uitdagend zijn. Het is zaak om continu te blijven evolueren en te streven naar digitale volwassenheid. Deze whitepaper beschrijft de vijf niveaus van digitale volwassenheid binnen e-commerce:

  1. Starten met e-commerce.
  2. Het verrijken van je webshop met content.
  3. Van webshop naar e-commercebedrijf.
  4. Het toevoegen van content op grote schaal.
  5. E-commerce als de core van je organisatie.
Business en IT op één lijn: Full suite of best of breed?

Terwijl het bedrijf de neiging heeft om naar het grote geheel te kijken, is het de IT-afdeling die het fundament bouwt om de algemene business-strategie te laten werken. Dit verschil in focus kan leiden tot een verkeerde afstemming van prioriteiten. Om de kloof tussen de business en IT te overbruggen moet je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Gaan we voor een full suite of best of breed oplossing en aanpak?
  • Welke infrastructuur hebben we hiervoor nodig?
  • Kunnen we de juiste developers vinden?
  • Hoe ziet de roadmap eruit?
Inhoud:
  • De volgende fase in de e-commerce revolutie
  • Het strategische belang van branding
  • De weg naar succes: Organisatie, data en technologie
  • Digitale volwassenheid: Vijf scenarios
  • Branded commerce in een notendop
  • Het is tijd om te evolueren

Max Pinas