Concurreren als niche retailer met Coolblue, bol.com en Amazon? Gebruik deze tips
De trends en ontwikkelingen binnen de retailbranche volgen elkaar in rap tempo op. Nu steeds meer de nadruk komt te liggen op online omzet hebben grote retailplatformen zoals Amazon, Alibaba, bol.com en Coolblue het heft in handen genomen. Hiermee neemt de druk op traditionele (niche) retailers toe. Op 10 maart 2020 heeft Amazon – zoals verwacht – het vernieuwde Amazon.nl gelanceerd. De komst en de groei van Amazon in Nederland dwingen de retailsector om na te denken over de toekomst. Speerpunten zijn de focus op niches, kwaliteit, service en klantbeleving.
Acht manier om als niche retailer te concurreren met de grote retailplatformen
Hoe kun je als niche retailer concurreren met de grote retailplatformen? Deze whitepaper beschrijft acht tips en gaat onder andere in op:
- Acht manieren om je te onderscheiden als niche retailer.
- Het belang van innoverend vermogen en een wendbare retailorganisatie.
- Software als strategische asset binnen retail.
Lees ook in deze whitepaper hoe retailer Kamera Express is getransformeerd naar een wendbare lean & mean organisatie.
Het onderscheidend vermogen van niche retailers
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal pure players in de periode 2014-208 is gedaald met elf procent. Niche retailers leggen het af tegen de schaalvoordelen en gestroomlijnde logistieke processen van de grote retailers. Toch hoeven kleine retailers niet lijdzaam toe te zien hoe de grote marktplaatsen steeds meer marktaandeel veroveren. Zij kunnen zich onderscheiden op het gebied van klantbeleving, customer service, een uniek assortiment, duurzaamheid en de invulling van hun fysieke winkel(s). Niche retailers staan voor een belangrijke overweging:
- Zich aansluiten bij een grote marketplace.
- Zelfstandig blijven en de strijd aan gaan.
- Kiezen voor een hybride vorm.
Deze whitepaper biedt handvatten bij het maken van de juiste keuze. De whitepaper beschrijft de kansen die als retailers hebt. Deze kansen zijn gebaseerd op een fundament van data – van productinformatie tot klantgegevens en van logistieke informatie tot pricing.
De drie belangrijkste hygiënefactoren voor retailers
Een belangrijke succesfactor voor niche retailers is om hun hygiënefactoren – retentie, service en logistieke processen – op orde te krijgen. Het op de juiste manier verwerken van data helpt je hierbij. Lees in de whitepaper:
- waarom focussen op bestaande klanten een rendabel concept is.
- wat het belang van een goede customer service is.
- hoe je jouw logistieke processen efficiënter kunt inrichten.
Acht manieren om je te onderscheiden als niche retailer
Kies een niche en zorg dat je de allerbeste niche specialist wordt. Grote retailplatformen winnen het altijd als het gaat om de omvang van het assortiment en bereik richting de klant. Probeer als niche retailer ook niet te concurreren op het gebied van prijsstelling, verzendkosten en leversnelheid. Leg de focus op je USP’s als niche retailers, bijvoorbeeld door het geven van een goed advies op basis van je niche kennis. Doe datgene wat Amazon niet kan! De whitepaper beschrijft acht manier om je te onderscheiden:
- Het verlagen van de cost per sale (CPS).
- Bied een optimale klantbeleving en service.
- Bied en eigen unieke assortiment.
- Ontwikkel een 360-graden klantbeeld.
- Benut het potentieel van AI.
- Ga voor veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit.
- Speel in op lokale trends.
- Bind klanten met een loyaliteitsprogramma.
Innoverend vermogen, de sleutel tot succes voor kleine retailers
Zoals je al hebt kunnen lezen in dit artikel zijn er voldoende kansen en mogelijkheden om als niche retailers te concurreren met bol.com, Coolblue en Amazon. Nu is het zaak om de voordelen die je hebt als relatief kleine nichespeler op de retailmarkt verder uit te bouwen. En dat betekent: innoveren. Lees in de whitepaper wat de voordelen en kenmerken van een wendbare organisatie zijn. Lees daarnaast hoe je van software een strategische asset maakt.