Download

Download
0
3.7k

Content driven experiences realiseren met Design Thinking

Gemiddeld ziet een Nederlandse consument zo’n 377 merkuitingen per dag, waarvan er slechts zeven blijven hangen in de zogenaamde ‘consideration set’. Voor merken en organisaties is het dan ook de uitdaging om een plek te veroveren in deze consideration set. Deze whitepaper beschrijft hoe je content driven experiences kunt realiseren aan de hand van de vijf stappen van de Design Thinking methode.

In vijf stappen naar content driven experiences

Om een plek te veroveren in de consideration set moet je net zo denken als je klant. Dit is tevens de basis van Design Thinking. Je gebruikt design als basis voor het optimaliseren van de customer journey. Het vijf-stappenplan voor customer journey optimalisatie met Design Thinking bestaat uit:

  1. Het begrijpen van de klant.
  2. Het definiëren van je strategie.
  3. Nieuwe ideeën en oplossingen ontwikkelen.
  4. Het vertalen van ideeën naar prototypen.
  5. Het testen en implementeren van je prototypen.

Per stap wordt beschreven hoe DAM-software hierbij ondersteunt en welke voordelen het centraal managen van digitale assets biedt.

DAM-software: de basis voor Design Thinking

Tijdens het optimalisatie-proces moet de verzamelde data beschikbaar zijn voor alle betrokken partijen binnen en buiten je organisatie. Versnippering van bestanden en oude versies zijn onwenselijk. Dat kun je alleen voorkomen als alle data centraal opgeslagen is. Goede Digital Assetmanagement software (DAM) is daarbij onmisbaar. De whitepaper beschrijft de vijf belangrijke voordelen van goede DAM-software:

  1. Je kunt materialen eenvoudig delen met stakeholders.
  2. Je kunt maximaal grip houden op merk-consistentie en gebruik.
  3. Het helpt je bij het up-to-date houden van bestanden.
  4. Je verkort ook je time-to-market (T2M).
  5. Je kunt snel nieuwe campagnes lanceren.
Stap 1: Het begrijpen van je klant

Om je klant te begrijpen moet je diepgaand inzicht vergaren in de leefwereld en achterliggende koopmotieven. Op basis van dit inzicht kun je een merk en propositie bouwen die aansluit bij de behoeften van je klant. Lees in deze whitepaper hoe je een DAM-systeem je kan ondersteunen bij het verzamelen van deze inzichten.

Stap 2: Het definiëren van je strategie

In de tweede stap vertaal je de verzamelde klantdata en inzichten naar een (brand) strategie. Probeer nog niet tot concrete oplossingen te komen in deze stap. Observeer en leg je inzichten vast. DAM-software kan je in deze stap helpen bij het organiseren, beheren en delen van bestanden. Dit stelt je in staat om snel te schakelen en agile te werken.

Stap 3: Nieuwe ideeën en oplossingen ontwikkelen

Het ontwikkelen van nieuwe ideeën en oplossingen is de sleutel tot vooruitgang en groei. In deze stap is het belangrijk om realtime inzicht te hebben in de merkbeleving van je klant met je merk of organisatie. Ontwikkel iteratieve en adaptieve campagnes met een korte voorbereidingstijd. Hierdoor kun je sneller schakelen en beter bijsturen. Een DAM-systeem maakt het mogelijk om een campagne die ’s morgens is bedacht, ‘s middags al live te zetten.

Stap 4: Prototyping

Werk je campagne ideeën eerst uit als prototype. Dit stelt je in staat om te testen of een idee aanslaat bij de doelgroep en ben je flexibel genoeg om bij te sturen. Voor veel bedrijven is proefdraaien niet mogelijk vanwege een gebrek aan beschikbare marketingmaterialen, budget en tijd. Een DAM-systeem helpt je uit de brand en helpt je bij het creëren van een single source of truth.

Stap 5: Testen en implementeren

Testen, meten evalueren en bijsturen zijn key bij customer journey optimalisatie. Het is belangrijk om verschillende experimenten en A/B testen uit te voeren. Lees in de whitepaper hoe DAM-software je kan helpen bij het realiseren van een content driven experience.

 

Niek van Gulik