0
5.8k
Channel: Marketing

De balans tussen online gebruikerservaring en online performance

Hoe vind je de balans tussen gebruiksvriendelijkheid (UX) en goede website prestaties? Door een juiste balans ben je in staat om een online gebruikerservaring te bieden die aansluit bij de gebruikersverwachting.

Handleiding voor het analyseren, optimaliseren en valideren van website optimalisaties

Deze whitepaper biedt naast een theoretisch kader ook een aantal praktische tips voor het verbeteren van de online gebruikerservaring en website prestaties. De whitepaper is opgebouwd uit drie onderdelen:

  1. Het monitoren van online klantgedrag.
  2. Het optimaliseren van de online gebruikerservaring.
  3. Het valideren van optimalisaties.
Een goede user experience vertaalt zich naar goede bedrijfsresultaten

Om de online performance te optimaliseren is het belangrijk om inzicht te krijgen in de online gebruikerservaring van websitebezoekers. Om dit inzicht te verkrijgen moet je de online gebruikerservaring monitoren, optimaliseren en valideren. Het bieden van de juiste online ervaring draagt ook bij aan betere bedrijfsresultaten.

Het monitoren van de online gebruikerservaring

In deze whitepaper worden twee monitoringsmethoden uiteengezet:

  • De synthetic methode. Dit is een soort van gezondheidscheck van je website. De resultaten uit synthetic monitoring kan je vergelijken met benchmarks of met je belangrijkste concurrenten.
  • De real user measurement (RUM) methode.Deze vorm van monitoring focust zich met name op het websitegedrag van gebruikers en het identificeren van kritieke pagina’s.

De resultaten uit beide methoden zijn de input voor het bepalen van de benodigde optimalisaties om de gebruikerservaring te verbeteren.

Het optimaliseren van de performance

Bij website optimalisaties moet je continu de afweging maken tussen responsiveness en de toegevoegde waarde van een website-pagina. Richt je optimalisatie-inspanningen in eerste instantie op de pagina’s die de beste ROI bieden. Probeer het gebruik van afbeeldingen, video, scripts van derden en aangepaste lettertypen tot een minimum te beperken.

Het valideren van toegepaste optimalisaties

Na het identificeren van de probleemgebieden op je website en het optimaliseren van de belangrijkste pagina’s, is de volgende stap om  te valideren. Het is belangrijk om de impact te meten van de toegepaste optimalisaties. Voor het maken van een goede analyse heb je inzicht nodig in het online gedrag van je websitebezoekers. Hierdoor kan je direct zien wat de impact op de performance is en wordt voorkommen dat je website niet meer responsive is.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Michael Gooding