De belangrijkste technologische uitdagingen in B2B Commerce
Waarom zouden B2B bedrijven kiezen om over te stappen op e-commerce?’ Wat is het belangrijkste doel? De doelstellingen van B2B e-commerce zijn heel anders dan die van B2C en dus de manieren om deze te bereiken ook. In B2C Commerce ligt de focus op ‘acquisitie’ en in B2B ligt de focus op het opbouwen en onderhouden van langdurige partner- en klantrelaties. Hoe complexer de verkoopbenadering van een bedrijf, hoe meer deze wordt beïnvloed door veranderingen. B2B-bedrijven richten zich vaak op minder klanten dan in B2C-omgevingen. In B2B-omgevingen ligt de gemiddelde orderwaarde hoger en het belang van ‘recurring business’ is groter. Daarom is het belangrijk dat elke B2B-leverancier zijn blik op de toekomst richt en de obstakels begrijpt die ze moeten overwinnen.
De belangrijkste uitdagingen in B2B Commerce
In dit eBook worden de belangrijkste uitdagingen bij B2B Commerce-projecten beschreven en hoe een B2B-platform helpt bij het overwinnen van deze uitdagingen. Het eBook gaat in op:
- Migratie van uitgebreide catalogi en integratie met PIM.
- Complex prijs- en betalingsproces met contract- en onderhandelingstarieven.
- Ondersteuning voor multi-vendor catalogi en een gepersonaliseerd bestelproces.
- Complexe goedkeuringsprocessen en integratie met ERP-systemen.
Uitdaging 1: Migratie van uitgebreide catalogi en integratie met PIM
Waar in B2C Commerce een gestandaardiseerd assortiment heel normaal is, ligt dit in een B2B-omgeving anders. B2B-leveranciers moeten zich continu aanpassen aan de wensen en behoeften van hun klanten. Het belangrijk dat je e-commerce platform je helpt bij het efficiënt en effectief managen van productinformatie. Maar wat als je huidige platform niet voldoende ondersteuning biedt voor uitgebreide catalogi? Hoe zorg je voor een soepele migratie? Lees het antwoord in dit eBook.
Uitdaging 2: Complex prijs- en betalingsproces met contract- en onderhandelingstarieven
Een B2B Commerce omgeving kenmerkt zich door hoge volumes en complexe transacties, inclusief inclusief goedkeuringsprocessen op meerdere niveaus en onderhandelingen met klanten. Het is belangrijk dat je e-commerce platform de mogelijkheid biedt voor het bepalen van prijzen op basis van vooraf gedefinieerde regels. Lees in het eBook wat de voordelen van het integreren van je e-commerce platform met een CRM is.
Uitdaging 3: Ondersteuning voor multi-vendor catalogi en een gepersonaliseerd bestelproces
E-commerce in een B2B-omgeving verschilt sterk van B2C Commerce op het gebied van processen, logistiek en verzending. Dit vereist een ander systeem en aanpak. Naarmate je bedrijf groeit krijg je steeds meer klanten en zakelijke partners. Op den duur wordt het een uitdaging om een nieuwe leverancier aan je catalogus toe te voegen of een bijgewerkte versie aan je klanten te sturen. Lees in het eBook hoe je het orderproces personaliseert en multi-vendor catalogi efficiënt managet.
Uitdaging 4: Complexe goedkeuringsprocessen en integratie met ERP-systemen
In tegenstelling tot B2C, dat rechtstreeks met de eindafnemers werkt, omvat B2B vaak een hele distributieketen met hun specifieke onderhandelingen en goedkeuringsprocessen. De uitdaging voor B2B Commerce ligt in het bieden van een optimaal aankoopproces voor de klant. Lees in het eBook hoe je potentiële zakelijke kopers voorziet van de juiste productinformatie. Lees daarnaast wat de toegevoegde waarde is van een e-commerce platform in het stroomlijnen van het goedkeuringsproces.