Download

Download
0
639
Channel: E-commerce

Logistieke multivitaminen, de zes elementen voor succes in e-fulfillment

Logistiek is niet alleen uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel in de bedrijfsvoering van online retailers, maar eigenlijk van alle bedrijven die online succesvol willen opereren. Wat moet je weten over fulfillment en bezorging om in de toekomst succesvol te kunnen zijn met je webwinkel? Hoe borg je groei en hoe kun je klanten de service en flexibiliteit bieden die ze verwachten?

Het optimaliseren van je webshop voor logistieke power

In deze whitepaper van PostNL worden een aantal handvatten en praktische tips aangereikt voor het optimaliseren van je logistieke processen en projecten. De whitepaper gaat in op:

  • De toekomst van e-commerce, fulfillment en last-mile leveringen.
  • De zes belangrijkste elementen voor een krachtige e-fulfillment keten.
  • Het optimaliseren van je webshop voor logistieke power.
De toekomst van e-commerce, fulfillment en last-mile leveringen

E-commerce is één van de snelstgroeiende markten, daarom is het lastig om concrete voorspellingen te doen over trends en ontwikkelingen. Wel is duidelijk dat de marktleiders binnen de e-commerce markt nieuwe technologieën en robotisering omarmen. In de whitepaper wordt ingegaan op een aantal trends:

  • Webwinkels zijn genoodzaakt om een keuze te maken tussen logistiek in eigen beheer of logistiek via een fulfillmentpartner.
  • Het aantal piekmomenten en het tekort aan handen zal gaan toenemen.
  • Er zal meer aandacht komen voor duurzaamheid binnen e-commerce.

Ook wordt er ingegaan op same -en next day deliveries. Is dit een strategische zet of pure noodzaak? Lees in de whitepaper de visie van PostNL op dit vraagstuk.

De zes sleutelelementen van een krachtige e-commerce -en fulfillment keten

De whitepaper gaat in op de zes sleutelelementen voor een krachtige e-commerce -en fulfillment keten. Een krachtige e-fulfillment keten bestaat uit:

  1. Verkoopplatformen: Online marktplaatsen gaan een steeds prominentere rol spelen in het werven van nieuwe klanten.
  2. Conversie: Hoe verhoog je de conversiegraad van je webshop? Door continu te testen en te optimaliseren.
  3. Digitalisering/robotisering: De huidige e-commerce markt richt zich in toenemende mate op digitalisering van data en op robotisering voor het verwerken van orders.
  4. Privacy: De AVG verplicht e-commerce bedrijven om de processen rondom het verwerken van persoonsgegevens goed in te richten. Voldoet je fulfillmentpartner ook aan de privacyregelgeving?
  5. Verpakkingen: De verpakking kan een consument prikkelen en bijdragen aan de klanttevredenheid. Het is belangrijk om te kijken naar nieuwe en efficiëntere manieren om het verpakkingsproces te optimaliseren.
  6. Duurzame bezorging: Het leveren van pakketten moet en kan duurzamer. Fulfillment partijen spelen steeds beter in op de behoefte van e-commerce bedrijven om het bezorgingsproces te verduurzamen.

Lees in de whitepaper wat deze sleutelelementen inhouden en hoe bedrijven als Bol.com en Coolblue van deze elementen hun unique selling point (USP) maken.

De kracht van een succesvolle e-fulfillment keten

Het potentieel van een succesvol geleide logistieke keten is ongekend groot. Bedrijven die kiezen voor een geïntegreerde aanpak van logistieke uitdagingen zijn beter in staat om hun bedrijf te laten groeien en de groeipijnen te verwerken.

Door het maken van de juiste keuzes en het selecteren van de juiste logistieke partners ben je de concurrentie een stap voor. De webshoplogistiek is een belangrijk onderdeel in de overkoepelende e-commerce keten. Transparantie is het sleutelwoord. In een geïntegreerde e-commerce keten is het helder wie wat doet en waar iedereen zijn sterke punten liggen.

Een fulfillmentpartner als verlengstuk van je webshop

Een goede logistieke partner neemt je werk uit handen. Hierdoor kan je  je als retailer focussen op datgene waar je goed in bent: het verkopen van producten en het bieden van een optimale klantbeleving. Daarnaast is een fulfillmentpartner onmisbaar voor het aanbieden van het retourneren van producten. Een aantal andere voordelen van een fulfillmentpartner zijn:

  • Een fulfillmentpartner kan je helpen met het ontwikkelen van een toekomstbestendige strategie.
  • De fulfillmentpartner is een strategische kennispartner op het gebied van afleverprestaties, cut-off tijden, verpakkingen en orderpickmogelijkheden en – combinaties.
  • Een logistieke partner heeft kennis ervaring op het gebied van logistieke processen en kan je helpen om je eigen fulfillment processen te optimaliseren.
Inhoud
  • Inleiding
  • Hoofdstuk 1: Zes elementen die het succes bepalen
  • Hoofdstuk 2: Een krachtige logistieke keten dankzij de fulfillmentpartner
  • Hoofdstuk 3: Optimaliseren van je webshop en profiteren van gecombineerde kennis
  • Hoofdstuk 4: Toekomstschets: welke veranderingen zitten er in het vat?
  • Samenvatting: Het snelst van @ naar B

Redactie Emerce