Download

Download
0
2.8k
Channel: B2B online

Het Digital asset management (DAM) systeem, het vierde component van je marketingstack

Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat de meeste organisaties beschikken over een marketing automation-, content management- en CRM-systeem. In deze whitepaper wordt de vierde, minder bekende component van een succesvolle marketingstack besproken: het digital asset management (DAM) systeem.

De vier componenten van een moderne marketingstack

Deze whitepaper beschrijft de toegevoegde waarde van een DAM-systeem binnen je marketingstack. De whitepaper gaat in op:

  • Een DAM-platform als kernelement van je marketingstack.
  • Waarom een DAM-systeem complementair is aan een CMS, CRM en marketing automation systeem.
  • Het kiezen van de juiste DAM-oplossing.
Digital asset management als centraal middelpunt

Kwalitatief goede content is het sleutelelement voor marketingsucces, het genereren van leads en het bieden van een optimale klantbeleving. Het is daarom belangrijk om al je digitale assets centraal te managen. Volgens Nick Barber van Forrester is dit de belangrijkste reden waarom digital asset management een steeds prominentere rol speelt in moderne marketing.

Een DAM-systeem overbrugt de kloof tussen je CMS-, CRM- en marketing automation systeem. Het zorgt ervoor dat alle systemen en je marketingteam de meest recente versies van je content tot hun beschikking hebben.

Het verbinden van content

Uit onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat de gemiddelde B2B marketingorganisatie dertien verschillende soorten content, zes verschillende platformen en drie verschillende betaalde media kanalen gebruikt. De inhoud en context moet voor elke variatie worden aangepast en hierdoor is digital asset management een behoorlijke uitdaging.

Ook blijkt uit dit onderzoek dat de meeste bedrijven digital asset management doen vanuit een CMS of marketing automation systeem. Lees in de whitepaper waarom dit niet de meest effectieve oplossing is.

De vier kerntechnologieën voor marketing

Voor marketeers is het belangrijk om een sterke basis te bouwen van kerntechnologieën die marketing met elkaar verbindt. Dit is de sleutel tot het versnellen van je marketingprocessen en het bieden van een optimale klantbeleving. Volgens Bynder bestaat deze basis uit:

  1. Een marketing automation platform (MAP).
  2. Een content management systeem (CMS).
  3. Een Customer relationship management (CRM).
  4. Een Digital asset management systeem (DAM).

De whitepaper gaat in op welke manier de vier beschreven kerntechnologieën complementair aan elkaar zijn en hoe je het volledige potentieel van deze systemen kunt benutten.

Het kiezen van de juiste oplossing

In het laatste onderdeel van deze whitepaper wordt ingegaan op hoe je een modern DAM-systeem selecteert. De whitepaper beschrijft de vier belangrijkste vereisten.

 

Lodewijk de Vries