Download

Download
0
1.8k
Channel: e-commerce

Direct-to-consumer (D2C) zonder kanaalconflicten

Steeds meer merken kiezen voor het rechtstreeks verkopen aan de eindconsument om zelf data te vergaren, voor meer merkbeleving of om minder in te leveren op marge. Veel merken onderschatten echter de waarde van hun bestaande verkoopkanalen en het financiële risico dat ze lopen wanneer hun verkooppartners ontevreden zijn. Wat is de beste kanaalmix? Hoe voorkom je kanaalconflicten? Daar krijg je antwoord op in deze whitepaper.

Tactisch kansen pakken met een doeltreffende direct-to-consumer strategie

Deze whitepaper beschrijft alle belangrijke facetten van een doeltreffende direct-to-consumer strategie. De belangrijkste vragen over direct-to-consumer (d2c) worden beantwoord. Waarom zou je direct-to-consumer overwegen? Is de consument klaar om rechtstreeks bij jou als merk te kopen? Hoe voorkom je kanaalconflicten? Welke strategische keuzes maak je? Daarnaast komen een aantal best-practices aan het licht, hoe heeft Brabantia bijvoorbeeld een succesvolle D2C aanpak zonder kanaal conflicten bewerkstelligt?

De belangrijkste redenen om over te stappen op D2C

Diverse merken hebben al succes geboekt met hun D2C-strategie. Twee succesvolle praktijkvoorbeelden zijn Nike en Harry’s. Nike bindt menig sporter met een eigen app, scherpe marketingstrategie en hun fysieke winkels. Harry’s pakt het anders aan en veroverd menig mannenhart met hun unieke propositie. Toch kan het voor gevestigde merken een behoorlijke uitdaging zijn om direct aan de consument te verkopen. Bestaande verkooppartners kunnen in opstand komen, met alle gevolgen van dien. Lees in de whitepaper hoe je bepaalt of D2C een logische stap is voor je merk en hoe je de juiste kanaalmix samenstelt.

Het voorkomen van kanaalconflicten

Met een D2C-strategie vergroot je ook de kans op kanaalconflicten en kannibalisatie. Daarom is het belangrijk om vooraf na te denken over mogelijke weerstand die kan ontstaan en een aanpak te bepalen om deze conflicten te gaan voorkomen. De whitepaper beschrijft hiervoor drie tips:

  1. Communiceer eerlijk naar je partners.
  2. Zoek de samenwerking op.
  3. Heb een gezamenlijk doel.

Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de meerwaarde die je alleen op je eigen platform aanbiedt. Lees in de whitepaper hoe Brabantia dit heeft aangepakt in samenwerking met Bluebird Day.

Benut de kracht van de propositie per kanaal

Assortiment is een kritische succesfactor voor een winnende kanaalstrategie, omdat het dé mogelijkheid is om je D2C-kanalen onderscheidend te maken. Een bekend voorbeeld is fashionmerk G-STAR RAW. Zij houden continu bij welke producten goed werken per kanaal, zelfs per regio, en daar passen ze hun assortimentsbeleid op aan. Nike gaat een stap verder en biedt de mogelijkheid om je eigen sneakers te ontwerpen.

Houd rekening met grote veranderingen, maar begin klein

Het implementeren van een D2C-strategie heeft impact op je bedrijfsstrategie en businessmodellen. Je organisatie is erop ingericht dat er vaste afspraken zijn met verkooppartners, de marketing is deels uitbesteed en je levert in grote hoeveelheden. Door direct aan de consument te verkopen verandert deze dynamiek. Begin daarom klein en geef je partners tijd om te wennen aan deze nieuwe vorm van samenwerking. Tijdens deze periode kun je zelf aan de slag met het efficiënter inrichten van je processen. Lees hoe Daelmans Stroopwafels dit heeft aangepakt.

Wim La Haye