Download

Download
0
1.2k
Channel: AVG

Je DMP AVG en ePrivacy proof maken? Gebruik deze tips

Een modern Data Management Platform (DMP) is vandaag de dag hét centrale middelpunt van elke moderne marketingstack. Het primaire doel van een DMP is om doelgroepsegmenten te maken. Om deze segmentatie te kunnen maken heb je persoonsgegevens nodig. Het verkrijgen van toestemming voor het gebruik van persoonlijke gegevens is een van de belangrijkste elementen van de AVG. Maar is dit ook van toepassing op de verwerking van gegevens via een Data Management Platform? En hoe zit het met de ePrivacy-verordening?

Zo maak je jouw DMP AVG en ePrivacy proof

Dit eBook biedt handvatten om je DMP AVG en ePrivacy proof te maken. Het eBook gaat in op wat de AVG- en ePrivacy richtlijnen inhouden en gaat daarnaast in op:

  • De invloed van de AVG op DMP’s.
  • De invloed van de ePrivacy wetgeving op DMP’s.
  • Het rechtmatig verwerken van first-, second- en third party data.
De invloed van de AVG- en ePrivacy wetgeving op DMP’s

Vanwege de enorme schaal en diversiteit aan gegevens die het verwerkt, inclusief het verzamelen en maskeren van persoonsgegevens, ontsnapt het DMP niet aan de vereisten en het bereik van de AVG. Evenmin zal het aan de verplichtingen van de e-Privacyrichtlijn ontsnappen. In welke mate deze twee richtlijnen het gebruik van een DMP beïnvloedt is lastig vast te stellen. Dit hangt af van de maatregelen die je als bedrijf neemt om de privacy van de persoonsgegevens te beschermen, de veiligheidsmaatregelen die zijn ingevoerd en, uiteindelijk, de mogelijke verbindingen die mogelijk zijn tussen de gegevens en een natuurlijke persoon.

De echte uitdaging van het gebruik van een DMP op dit moment zal zijn om de toestemming te evalueren en te garanderen volgens de vereisten van een datacontroller volgens de AVG richtlijnen.

Het rechtmatig verwerken van first-, second- en third party data

Aangezien elk type gegevens in een DMP uit verschillende bronnen komt, is het noodzakelijk om de juridische basis te onderscheiden die de verwerking van persoonlijke gegevens zou kunnen toelaten. Lees in het eBook hoe je first-, second- en third party data op de juiste manier kunt verwerken. Het eBook wordt afgesloten met een use case waarin het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in detail wordt omschreven. Daarnaast geeft dit een goed beeld van hoe jouw DMP AVG en ePrivacy proof kunt maken.

Over de auteurs
  • Frédéric Dechamps is sinds 1997 lid van de Brussels Bar en lid van de New Technologies Commission van de Brussels Bar. Hij is ook verantwoordelijk voor contractbeheer bij Lawbox.
  • Nathan Vanhelleputte is sinds februari 2018 lid van de Brussels Bar. Ook is hij lid van Lex4u om te werken aan handelsrecht, contractenrecht, wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens en nieuwe technologie. Ook is het DPO gecertificeerd by Solvay Brussels School.
Inhoud
  • Introductie
  • Data Management Platform
  • DMP’s en persoonsgegevens
  • DMP’s in het licht van de GDPR- en ePrivacy-voorschriften
  • Use case
  • Conclusie
  • Over de auteurs
  • Over Qualifio
  • Referenties

Friso Aukes