Download

Download
0
9.6k
Channel: E-commerce

E-commerce Marketing Trendrapport 2019: De belangrijkste marketingtrends in e-commerce

In 2018 zagen we voor het eerst dat de groeicijfers in ecommerce afvlakten. Het groeicijfer daalde met gemiddeld twee procent. Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen van speelgoed, elektronica en kleding in 2018 met veertien procent zijn gestegen. In 2017 bedroeg deze stijging nog zestien procent. Deze afvlakkende groei geldt ook voor andere online bestedingen.

Ben jij benieuwd naar de belangrijkste marketingtrends in 2019 binnen de e-commerce? Lees het antwoord in het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 van Spotler en Thuiswinkel.org.

De key takeaways uit dit onderzoek:

  • Omnichannel marketing, marketing automation, social media- en influencer marketing worden gezien als de belangrijkste marketingtrends in 2019 binnen e-commerce.
  • Slechts 55% van de webwinkeliers zet marketing automation in.
  • Social media, de eigen website en nieuwsbrieven zijn de belangrijkste online marketingkanalen.
  • De behaalde omzet is de belangrijkste KPI voor de marketingactiviteiten.
  • E-commercemarketeers gaan in 2019 aan de slag met contentmarketing, SEO en advertising.
Over het E-commerce Marketing Trendrapport 2019

Dit is de eerste editie van het E-commerce Marketing Trendrapport van Thuiswinkel.org en Spotler. Het onderzoek is uitgevoerd onder 285 online retailers en e-commercemarketeers. Het trendrapport geeft je inzicht in de belangrijkste trends, uitdagingen en speerpunten voor 2019 binnen e-commerce. De vraag hoe je klanten vasthoudt en werft wordt steeds belangrijker. Dit rapport geeft op deze vraag een uitgebreid en praktisch antwoord.

De belangrijkste marketing KPI’s binnen e-commerce

Het vergroten en het vasthouden van marktaandeel wordt gezien als belangrijkste prioriteit. In dit trendrapport delen vier industry expers hun visie hierop en waarom hier volgens hen de focus op moet liggen. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat ”Behaalde omzet vanuit de verkoopkanalen” als belangrijkste marketing KPI wordt gezien. Lees in het trendrapport welke andere marketing KPI’s belangrijk zijn. De e-commercetracking functionaliteit van Google Analytics wordt nog steeds gezien als de belangrijkste analysetool voor het monitoren van de e-commerceprestaties.

De belangrijkste speerpunten voor e-commercemarketeers in 2019

39 procent van de respondenten geeft aan dat content marketing hun belangrijkste speerpunt is, op de voet gevolgd door SEO en advertising (37%) en marketing automation (28%). In veertien conclusies schetst dit rapport een beeld van de belangrijkste  marketingactiviteiten binnen de e-commercemarkt. Enkele voorbeelden zijn:

  • Omnichannel marketing: De omnichannelmarketingstrategie van online retailers zich met name op de bekende online kanalen en is er nauwelijks sprake van een integratie met offline.
  • E-mailmarketing automation: Verlaten-winkelwagen-campagnes en verjaardagcampagnes worden weinig ingezet door e-commercemarketeers.
  • Social media en influencer marketing: De inzet van social media en influencers zijn de twee belangrijkste aandachtspunten voor e-commercemarketeers blijkt uit dit trendrapport.
Prioriteiten en uitdagingen

In het tweede deel van dit trendrapport delen vier industry experts hun visie op de belangrijkste uitdagingen en prioriteiten voor e-commercemarketeers in 2019. Deze vier experts delen hun visie:

  1. Gino Thuij van HZ University.
  2. Arjan van Oosterhout van Twinkle.
  3. Laurent de Groof van Retail Insiders.
  4. Marco Derksen van Marketingfacts.
Over de auteurs
  • Thuiswinkel.org is hét digital commerce-netwerk dat (web)winkels die producten en/of diensten verkopen, ondernemers en hun medewerkers helpt succesvoller te zijn.
  • Spotler maakt e-mailmarketing makkelijker. Veel marketeers vinden het moeilijk om zelf goed e-mailmarketing toe te passen.
Inhoud
  1. Inleiding en samenvatting
  2. Prioriteiten en uitdagingen
  3. Conclusies
  4. Trends
  5. Colofon

Hendrik Westerhuis