0
8.8k
Channel: Analytics

Het Emerce Martech-onderzoek 2019/2020: Stijgende Marketingtechnologie budgetten. Aan welke tools worden die uitgegeven?

Gepubliceerd door: Emerce in samenwerking met EY-VODW

Door de snelheid van de ontwikkelingen binnen marketingtechnologie is het voor bedrijven lastig om te bepalen of ze voor- of achterlopen met hun huidige marketingstack, of ze in de juiste trends investeren en welke ze beter over kunnen slaan. Daarom heeft Emerce besloten het eerste grootschalige Martech-onderzoek, naar het gebruik van en de investering in marketingtechnologie binnen Nederlandse organisaties, te herhalen.

Opzet Emerce Martech-onderzoek 2019/2020

Voor de opzet van dit onderzoek en de analyse van de onderzoeksresultaten heeft Emerce samengewerkt met marketingadviesbureau EY-VODW. Dit heeft geleid tot onderstaande onderzoeksopzet:

  • Vergelijking van 350 technologie- en softwareaanbieders in Nederland
  • Een deelname van 250+ Nederlandse bedrijven
  • Inzicht in welke tech-oplossingen Nederlandse bedrijven op dit moment inzetten
  • Per tech-categorie een top 5 van aanbieders die op de shortlist staan
  • Inzichten in de huidige en verwachte investeringen in martech
  • De belangrijkste thema’s omtrent martech bij Nederlandse bedrijven
Waarom dit onderzoek?

Nederlandse bedrijven verleggen de focus als het gaat om investeringen in marketingtechnologie. Welke tools staan in de top 5? Welke oplossingen staan op de shortlist? En hoe verhoud je eigen martech stack zich ten opzichte van andere Nederlandse organisaties? Dit onderzoek biedt handvatten en gaat in op:

  • Hoe verhoudt de martech stack zich ten opzichte van technologiekeuzes bij andere organisaties?
  • Welke tools staan in de top 5 in de verschillende technologiecategorieën?
  • Wat zijn nieuwe gebieden waar men dit jaar in investeert?
  • Wat zijn de geplande investeringen?
  • Inzicht in het selectieproces en criteria voor marketingtechnologieoplossingen
  • Hoeveel investeren organisaties in marketingtechnologie?

Ook bevat het onderzoek een benchmark-mogelijkheid om je eigen martech stack te vergelijken met die van andere Nederlandse organisaties.

Marketingtechnologie, de categorieën

Per marketingtechnologiecategorie zijn de belangrijkste subcategorieën opgenomen in dit onderzoek. Deze categorieën zijn samengesteld op basis van welke marketingtools worden gebruikt door Nederlandse online en digital marketeers. Per subcategorie is een selectie gemaakt van Nederlandse en buitenlandse aanbieders van technologieoplossingen. In totaal zijn er ongeveer 250 technologieleveranciers, met naam, opgenomen in het onderzoek:

  1. Advertising en Promotion, waaronder display en programmatic marketing, PR, social media marketing, zoekmachinemarketing, videomarketing.
  2. E-Commerce en Sales, waaronder e-commerce platform technologie, affiliate marketing software.
  3. Content en Experience, waaronder content management (CMS) systemen, inbound content marketing platformen, e-mailmarketing, Marketing Automation, DAM en MRM, Conversion Rate Optimization en Personalization.
  4. Data en Analytics, waaronder customer data platforms, DMP’s, predictive analytics, tag management solutions, dashboard, mobile en web analytics.
  5. Management, waaronder agile en scrum software, product roadmap software, team collaboratiesoftware.
  6. Relationship en social, waaronder CRM-systemen, call en e-mail management software, community management, influencer marketing, feedback- en chatoplossingen.
Over dit onderzoek

Emerce heeft in juni 2019 in samenwerking met EY-VODW een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik en de investering in marketingtechnologie-oplossingen in Nederland. Met dit tweede grote onderzoek “Investeringen in marketingtechnologie 2019/2020” biedt Emerce Research de markt meer grip op de veelheid aan keuzes. Welke tooling wordt door welke organisaties gebruikt en gecombineerd, tegen welke budgetten en welke marketingtechnologieën worden nog weinig gebruikt? En welke nieuwe tools worden overwogen?

Inhoudsopgave & specificaties
  1. Managementsamenvatting
  2. Inleiding en voorwoord
  3. Onderzoeksopzet en respondenten
  4. Voor wie is dit onderzoek interessant
  5. Belangrijkste thema’s en inzichten
  6. Gebruik van marketingtechnologie
  7. Investering in marketingtechnologie
  8. Selectieproces en criteria voor marketingtechnologie oplossingen
  9. Eigenaarschap en budgetverantwoordelijk
  10. Huidige en geplande marketingtechologie oplossingen

Auteurs: Michael Klazema, Chief Marketing Technologist bij EY-VODW & Emerce Research

Bestand: Download in PDF

Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Michael Klazema