0
5.0k
Channel: B2B Digital

Handleiding: het digitale innovatie-framework

Artificial Intelligence (AI), Internet of Things (IoT) en blockchain-technologie zijn de sleutels tot toekomstig succes. Hoe organiseer je een constante en duurzame stroom van ontwrichtende innovaties? Deze whitepaper van Valtech biedt handvatten en praktische tips voor het vormgeven van je digitale innovatie- en transformatiebehoeften van je bedrijf. De whitepaper gaat in op:

  • De vier fasen van het digitale innovatie-framework.
  • Het belang van veerkracht bij het uitvoeren van innovatieve ideeën.
  • Innovatie: een licentie voor het creëren van klantgerichte oplossingen zonder beperkingen.

Daarnaast bevat deze whitepaper verschillende praktijkvoorbeelden, succesverhalen, casestudies en interviews met de innovatie experts van Valtech.

De vier fasen van het digitale innovatie-framework

De meeste afdelingen zijn gefocust op een specifieke productgroep en klantbehoefte met een bepaalde set aan processen en technologieën. Het speelveld van verbetering en optimalisatie bevindt zich tussen de klantbehoefte en de beschikbare technologieën. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo, om hierop in te spelen is een pragmatische en gestructureerde aanpak een belangrijke vereiste. Deze whitepaper beschrijft de vier fasen van het digitale innovatie-framework:

  1. Ideevorming: hoe kunnen we voorzien in de innovatiebehoefte van onze klant?
  2. Prototyping: kunnen we het idee maken, verkopen en wordt het gebruikt?
  3. Pilot-project: het uitproberen van het prototype en het maken van een proof of concept (POC).
  4. Opschalen: het verder uitdenken en ontwikkelen van het prototype, het samenstellen van je productteam en het verkrijgen van budgetten voor productie en marketing.
Van innovatief technisch concept naar commercieel succes

Om van een innovatief technisch concept een commercieel succes te kunnen maken is het belangrijk om rekening te houden met de volgende trends:

  • Geen scherm: Gartner verwacht dat in 2020 dertig procent van de webbrowser sessies zonder scherm zal plaatsvinden.
  • Altijd en overal verbonden: in 2020 hebben we meer dan twintig biljoen gekoppelde apparaten, de mogelijkheden voor het koppelen van apparaten en klantbelevingen zijn dan eindeloos.
  • Machine learning: het realtime en razendsnel verwerken van grote hoeveelheden data maakt het mogelijk om continu in te spelen op de klantbehoefte en de klantbeleving te optimaliseren.

Daarnaast gaat de whitepaper in op de belangrijkste innovatie trends binnen de retailsector. De whitepaper gaat onder andere in op de invloed van Amazon, kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality (AR) en hoe winkels steeds meer technologieën gebruiken om de winkelbeleving te verbeteren.

De twaalf kritische succesfactoren voor een succesvolle innovatiestrategie

In deze whitepaper delen Mattias Malmer (European Marketing Director) en Katharina Borgenstierna (Strategic Planning Director) hun visie op het ontwikkelen en implementeren van een succesvolle innovatiestrategie. Hierbij gaan zij onder andere in op de twaalf kritische succesfactoren, waaronder:

  • Laat als managementteam zien dat er ruimte is om te falen.
  • Het realtime monitoren en transparant maken van je data.
  • Zorg dat de analisten van verschillende afdelingen resultaten en learnings met elkaar delen en van elkaar leren.
Draagvlak voor innovatie

‘’Dat is geen goed idee. Niemand anders doet dat nu. Dit is niet het juiste moment.’’ Dit zijn wellicht de meest voorkomende argumenten om een nieuw innovatief idee niet uit te voeren. Hoe overtuig je het management en je collega’s van de toegevoegde waarde? Pascal Malotti (Marketing Director) biedt handvatten en praktische tips voor het creëren van draagvlak voor innovatie.

Het belang van veerkracht bij het implementeren van innovatieve ideeën

Hoe starten we? Dit is vaak de eerste vraag na het opstellen van een implementatieplan voor een innovatief idee. Volgens Kath Brown (Sr. International Consultant) zijn het selecteren van de juiste mensen, een veerkrachtige organisatie en ruimte om te falen de belangrijkste elementen voor succes. Lees in de whitepaper wat de belangrijkste voordelen van deze aanpak zijn.

Innovatie: een licentie voor het creëren van klantgerichte oplossingen zonder beperkingen.

De visie van Talitha Kostwinder (UX Designer) op innovatie is als volgt: ‘’Voor mij is innovatie een licentie om een oplossing te creëren die volledig gericht is op de behoeften van de gebruiker, zonder zich te laten afleiden door de beperkingen van het ontwerpen voor een bepaald apparaat of een bepaalde technologie.’’ Lees in de whitepaper waarom deze vrijheid zo belangrijk is.

De Valtech innovation labs

Valtech biedt bedrijven de mogelijkheid om in hun ‘’Innovation Labs’’ nieuwe prototypes uit te proberen en op deze manier een beeld te krijgen van het potentieel. De whitepaper beschrijft de belangrijkste learnings van de zes verschillende innovation labs:

  • Parijs
  • Amersfoort
  • Utrecht
  • Montreal
  • Stockholm
  • New York
Customer experience excellence bij Decathlon

“VR is niet alleen meer voor gamers. De voortdurend evoluerende technologie opent nieuwe mogelijkheden voor retailers in de manier waarop zij denken dat producten worden weergegeven en klantervaring “, aldus Damien Lefebre, EVP Valtech North America. Deze whitepaper bevat een casestudy van Decathlon waarin de belangrijkste learnings worden beschreven over het implementeren en toepassen van virtual reality (VR) in hun winkels.

De volgende mensen hebben bijgedragen aan deze whitepaper:
  • Mark Assies,Sr. UX Designer bij Valtech Netherlands
  • Kirah Bradley, Global Jr. Content Strategist bij Valtech Global
  • Katharina Borgenstierna, Strategic Planning Director bij Valtech Sweden
  • Stefan Harzevoort, Strategist bij Valtech Netherlands
  • Lenneke Hindriks, Marketing Content Specialist bij Valtech Netherlands
  • Talitha Kostwinder, UX Designer bij Valtech Netherlands
  • Paul Lewis, Chief Marketing Officer bij Valtech Group
  • Pascal Malotti, Consulting & Marketing Director bij Valtech France
  • James Noblitt, Sr. Vice President & Managing Director bij Valtech Dallas
  • Freek Bijl, Chief Strategy Officer bij Valtech Group
  • Kathy Brown, Senior International Consultant
  • Romain Chataigner, Strategist bij Valtech France
  • Robin Helly, Developer bij Valtech Sweden
  • Floris Ketel, Creative Director bij Valtech Netherlands
  • Damien Lefebvre, EVP bij Valtech North America
  • Mattias Malmer, European Marketing Director bij Valtech Europe
  • Yovadee Nagapa-Chetty, Global Marketing Director bij Valtech Global
  • Sarah Ristorcelli, Founder & Director of Business Development bij Orlando Content Marketing
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Stefan Harzevoort