0
9.9k
Channel: E-commerce

Het selecteren van een e-commerce platform

Past je huidige e-commerce platform in de digitale strategie van je bedrijf? En aan welke eisen moet een e-commerce platform anno 2018 voldoen? Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het maken van een weloverwogen keuze. De whitepaper gaat in op:

  • De belangrijkste redenen voor een nieuw e-commerce platform.
  • De verschillende soorten e-commerce platformen.
  • Zes praktische tips voor het kiezen van een e-commerce platform.

Ook bevat deze whitepaper twee case-studies van Sterrenhoudt en Hughes. In de case-studies wordt ingegaan op het selectie- en implementatietraject van het Shopware e-commerce platform.

De belangrijkste risico’s bij het selecteren van een e-commerce platform

De overstap naar een nieuw e-commerce platform brengt risico’s met zich mee. In deze whitepaper wordt stilgestaan bij de belangrijkste valkuilen. De volgende valkuilen worden beschreven:

  • Geen inzicht in de totale kosten.
  • Geen support en/of software-updates.
  • Het platform bevat geen contentmodule.
  • Het updaten van de software kost veel tijd.
  • Beperkte zoekmogelijkheden.
  • Geen partner- of leveranciersmodule.
De digitale transformatie

Ook binnen de e-commerce markt zijn veel bedrijven bezig met de digitale transformatie. Bijvoorbeeld TAG Heuer en Land Rover bieden klanten de mogelijkheid om producten online samen te stellen en te kopen.

De verschillende soorten e-commerce platformen

Een winkelsysteem is de basis van alle e-commerce activiteiten van online retailers. Daarom is het voor deze bedrijven belangrijk om een weloverwogen en toekomstbestendige keuze te maken. Er zijn verschillende soorten systemen, in de whitepaper wordt per type winkelsysteem ingegaan op de belangrijkste voordelen en nadelen. Deze whitepaper beschrijft de volgende soorten winkelsystemen:

  • Open source winkelsystemen
  • SaaS winkelsystemen
  • Zelf ontwikkelde winkelsystemen
Hoe kies je een e-commerce platform?

Waar moet je op letten bij het kiezen van een nieuwe e-commerce platform? Voordat je verschillende leveranciers gaat vergelijken is het zaak om jezelf eerst de volgende vragen te stellen:

  • Wat is belangrijkste motivatie voor een nieuw platform?
  • Hoe ga je de investering terugverdienen? En verreken je de investering in je productmarges?
  • Past een nieuwe e-commerce platform in je digitale strategie en de bijbehorende roadmap?
  • Welke externe hulp of support heb je nodig?
Zes praktische tips voor een het selecteren van een e-commerce platform

De digitalisering drukt steeds meer zijn stempel op de e-commerce markt. De whitepaper beschrijft zes praktische tips voor het kiezen van een toekomstbestendig e-commerce platform:

  1. Breng het marktpotentieel in kaart.
  2. Stel een e-commerce projectteam samen.
  3. Houd je organisatie op de hoogte.
  4. Stel een pakket van eisen samen.
  5. Zoek de juiste implementatiepartner.
  6. Ontwikkel een strategisch marketingconcept aan het begin van het selectieproces.
Auteurs
  • Paul Rogers is E-commerce en Digital Marketing Solutions Consultant met meer dan tien jaar ervaring in de online retail.
  • Sebastian Klöpper houdt toezicht op de technische ondersteuning voor alle klanten en partners van Shopware AG.
  • Richard Jackson is E-commerce Practice Director bij Inviqa en heeft grote merken geleid tot commercieel succes en is oprichter van de award winnende E-commerce bureau Session Digital.
  • Franziska Epping heeft een passie voor eCommerce en houdt zich bezig met partner marketing voor het Shopware partnernetwerk in het Verenigd Koninkrijk.
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Wiljo Krechting