Download

Download
0
9.2k
Channel: Recruitment

Het ontwikkelen van een referral recruitment programma

Referral recruitment klinkt complex maar dat is het niet. Het is namelijk niet meer dan het werven van nieuwe medewerkers via het bestaande (medewerkers) netwerk. Maar wat is referral recruitment nu precies? En hoe ontwikkel je een referral programma?

Succesvolle referral recruitment

Deze whitepaper beschrijft wat referral recruitment inhoudt en hoe je dit succesvol kan inzetten voor het werven van nieuwe medewerkers. De whitepaper gaat in op:

  • Hoe je het (sociale) netwerk van bestaande medewerkers inzet voor het werven van nieuwe medewerkers.
  • De belangrijkste voordelen van referral recruitment.
  • De vijf belangrijkste aandachtspunten bij het ontwikkelen van een referral programma.
Het werven van nieuwe medewerkers met bestaande medewerkers

Voor het succesvol toepassen van referral recruitment heb je een referral programma nodig. Hiermee kan je potentiële kandidaten in het netwerk van je bestaande medewerkers identificeren. Ook daagt het je medewerkers uit om een actieve rol te spelen in de zoektocht naar nieuwe medewerkers.

De voordelen van referral recruitment

Het succesvol inzetten van referral recruitment brengt een aantal voordelen met zich mee. Deze whitepaper beschrijft de vijf belangrijkste voordelen van deze recruitment methode. De belangrijkste voordelen van referral recruitment zijn:

  1. Vacatures worden sneller ingevuld.
  2. De kwaliteit van kandidaten is beter.
  3. Het verloop onder medewerkers is lager.
  4. Een continue stroom van (potentiële) kandidaten.
  5. Hoge betrokkenheid onder bestaande medewerkers.
De vijf belangrijkste aandachtspunten voor een goed referral programma

Om het potentieel van referral recruitment optimaal te benutten heb je een referral programma nodig. Deze whitepaper beschrijft de vijf belangrijkste aandachtspunten voor het ontwikkelen en inzetten van een goed referral programma. En hoe je de juiste referral tools selecteert. De belangrijkste aandachtspunten zijn:

  1. Communicatie richting collega’s en het management.
  2. Het creëren van draagvlak.
  3. Duidelijke regelingen, procedures en beloningen.
  4. Meten en optimaliseren.
  5. Ondersteuning met referral tools.

Floyd & Hamilton, de auteur van deze whitepaper, heeft een eigen referral tool ontwikkeld, de ”ReferralApp”. Aan het eind van de whitepaper wordt kort stilgestaan wat deze tool inhoudt en hoe deze werkt.

Karlien Donders