0
2.8k
Channel: E-commerce

Hoe zorg je voor een toekomstbestendige B2B-supply chain? 

We leven in een tijdperk van onzekerheden, er zijn machtsverschuivingen in de gehele wereld en er worden nieuwe handelsbarrières opgetrokken. De wereldeconomie wordt steeds onrustiger en onvoorspelbaarder. Consumenten en zakelijke kopers verwachten dat het bij bedrijven tegenwoordig om meer dan alleen omzet gaat. De aandacht verschuift steeds meer naar de kopers zelf (people) en de omgeving (planet).

Handvatten om je B2B-supply chain te moderniseren

Deze ontwikkelingen zorgen er ook voor dat retailers en groothandelaren gedwongen worden om zich te herpositioneren. Dit alles moet gebeuren onder druk van nieuwe en bestaande concurrenten met innovatieve businessmodellen die de markt opschudden. Actuele benaderingen van B2B-supply chains spelen een belangrijke rol in toekomstig succes. Deze whitepaper zoomt in op de technische groothandel om te illustreren welke ontwikkelingen er in deze industrie als geheel zijn. De whitepaper gaat in op:

  • Een optimale B2B klantervaring door een gepersonaliseerde supply chain.
  • Het ontwikkelen van een toekomstbestendige supply chain.
  • Het optimaliseren van je supply chain processen met een ordermanagement-systeem (OMS).
  • Warehouse management: Sturen op efficiëntie en snelheid.
Geen klant is hetzelfde in B2B, hoe biedt je een optimale (digitale) klantervaring?

In de sectoren waarin B2B-bedrijven opereren is geen klant hetzelfde. Het klantenbestand varieert van grote bedrijven tot zelfstandige professionals. Elk van deze klanten heeft zijn eigen wensen en verwachtingen, en dit is continu aan verandering onderhevig. Het internet speelt een belangrijke rol in het continu veranderende koopgedrag van zakelijke consumenten. Lees in de whitepaper op welke manieren het internet het koopgedrag beïnvloedt.

Niet langer is efficiëntie de belangrijkste driver voor de inrichting van supply chains

De moderne supply chain bestaat uit een netwerk van verschillende verkoop- en distributiekanalen. Hoe de supply chain voor de uitlevering van een order eruit ziet, hangt af van de klant, diens order en diens verwachtingen. Met andere woorden: de supply chain wordt gepersonaliseerd op de wensen van de klant. Deze verschuiving naar gepersonaliseerde supply chains zorgt ervoor dat de logistieke processen complexer en diffuser worden. Daarnaast vindt er op dit moment een consolidatieslag plaats in de wereld van groothandels. Grote groothandelaars willen dichter bij de eindklant komen en slokken daarom lokale partijen op.

Een belangrijke trendbreuk is dat het niet langer draait om efficiëntie voor de inrichting van supply chain. Het draait vandaag de dag om snelheid, tijdigheid, kwaliteit en flexibiliteit. Hoe richt je dit op de juiste manier in? Met een ordermanagement-systeem (OMS). Lees in de whitepaper wat de voordelen van een OMS zijn.

Groothandels die hun positie willen versterken, zullen de regie moeten oppakken

Groothandels die hun positie willen versterken, zullen de regie moeten oppakken. Alleen dan kunnen ze elke klant op elk moment de supply chain bieden die hun verwachtingen het beste waarmaakt. Ook vragen deze ontwikkelingen om wendbaarheid en improvisatie. Laat hierbij je bestaande IT-landschap niet als remmende factor werken en kijk naar (nieuwe) technologieën zoals een ordermanagement-systeem (OMS). Lees in de whitepaper hoe een OMS helpt bij het optimaliseren van je logistieke processen.

Warehouse management: Sturen op efficiëntie en snelheid

Het warehouse is de plaats waar beloftes worden waargemaakt. Hier wordt bepaald of een order op tijd en compleet wordt uitgeleverd. Ook dit deel van de supply chain kampt met uitdagingen op het gebied van complexiteit, doorlooptijd, onvoorspelbaarheid en kwaliteit. Bepalend voor het succes in het warehouse is het warehouse managementsysteem (WMS). Lees in de whitepaper wat de kritische succesfactoren voor modern warehouse management zijn.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Pieter Van den Broecke