Download

Download
0
3.4k
Channel: B2B online

Houd je vast aan deze handvatten voor bedrijfsmanagement in onzekere tijden

Wanneer bedrijven worden geconfronteerd met uitzonderlijke gebeurtenissen moeten ze snel schakelen om tools, systemen, processen en strategie bij te sturen waar nodig. Alle grote crises veranderen dingen op korte en vervolgens op lange termijn. Bedrijfsmanagement in onzekere tijden is een kunst. Houd de controle over contant geld en de financiële status van je bedrijf.  Luister naar medewerkers, klanten, aandeelhouders en andere belanghebbenden. Communiceren is de sleutel tot succes. Wees eerlijk en transparant voor zover mogelijk. Denk anders, zodat uw bedrijf klaar is voor succes wanneer de crisis voorbij is.

Houd je vast aan deze handvatten voor bedrijfsmanagement in onzekere tijden

Een bedrijf aansturen in onzekere tijden vereist een analytische aanpak met de nadruk op zichtbaarheid, controle en wendbaarheid. Deze whitepaper schetst een framework voor bedrijfsmanagement in onzekere tijden. Het framework biedt handvatten voor het ontwikkelen van een noodscenario-planning. De whitepaper beantwoordt de volgende vragen:

  • Hoe creëer je zichtbaarheid en transparantie binnen je organisatie?
  • Het bepalen je de juiste prioriteiten in onzekere tijden, hoe doe je dat?
  • Hoe zorg je voor een wendbare organisatie?
Zichtbaarheid: Controleer de situatie

De beschikking hebben over (voldoende) kapitaal is ten allen tijde belangrijk, maar tijdens crisissituaties wordt het belang hiervan nog groter. Een verstoring van de marktvragen of supply chain is direct voelbaar en heeft onmiddellijk effect op je geldstromen. Hoe zorg je dat je logistieke- en organisatorische processen blijven draaien? En hoe zorg je voor up-to-date financiële gegevens? De whitepaper bevat een handige checklist voor het verkrijgen van inzicht in de financiële status van je organisatie.

Controle: Bepaal de juiste prioriteiten

In onzekere tijden is het belangrijk om te focussen op de basiselementen van je organisatie:

  • Processen: De meeste bedrijven werken met een budgetcyclus van twaalf maanden. Zij slagen er in om langstermijn-strategieën te ontwikkelen. Maar tijdens onzekere tijden moet de focus verlegd worden van lange termijn naar korte termijn prioriteiten. Gebruik de checklist uit deze whitepaper om deze verschuiving razendsnel te maken.
  • Performance: Het monitoren van je KPI’s is normaal gesproken de belangrijkste prioriteit tijdens economisch onzekere situaties. KPI’s helpen managers prestatieproblemen te identificeren terwijl er nog voldoende responsietijd is. Gebruik de tips uit performance checklist uit deze whitepaper om je KPI’s goed te kunnen monitoren.
  • Mensen: Kritieke gebeurtenissen kunnen destabiliserend zijn voor werknemers en dat kan de productiviteit verminderen. Communicatie is het sleutelwoord. Informeer en update je medewerkers regelmatig, ook als het nieuws negatief is. Lees in de whitepaper waar je op moet letten bij crisiscommunicatie.
Wendbaarheid: Hoe kun je veranderen om te winnen?

Crisissituaties zijn uitdagend maar blijven niet voor altijd bestaan. Uiteindelijk is er een ‘nieuwe normaal’. Terwijl sommige bedrijven moeite hebben om te blijven bestaan, staan anderen in de startblokken voor wanneer er groeimogelijkheden ontstaan. Hoe doen ze dat? Creativiteit.

Als je eenmaal grip hebt op kortetermijnproblemen, bedenk dan hoe je jouw bedrijf kunt positioneren voor succes wanneer de economische omstandigheden stabiliseren en groeimogelijkheden ontstaan. Leiders die in staat zijn om hun businessmodellen te vernieuwen zullen gepositioneerd zijn voor toekomstig succes. De whitepaper bevat een handige checklist om de wendbaarheid van je organisatie te verbeteren.

Hulpmiddelen voor een goede pandemische scenario planning

Bedrijfsmanagement in onzekere tijden is geen sinecure en vraagt om een goed plan van aanpak. Lees in de whitepaper hoe je volgens Inside Higher Ed, PWC en Bain & Company in kunt spelen op COVID-19. Gebruik hun hulpmiddelen voor het ontwikkelen of optimaliseren van je eigen pandemische scenario planning.

Michiel Ramakers