Download

Download
0
1.6k
Channel: e-commerce

Wat kunnen we verwachten van de feestdagen in 2020?

De feestdagen in 2020 gaan er anders uit zien dan normaal. Marketeers moeten er zeker van zijn dat zij een positieve bijdrage leveren aan het leven van consumenten en hun ‘stay connected’ behoefte. Je marketingstrategie voor de feestdagen van 2020 moet gebaseerd zijn op de behoefte van je doelgroep.

Toch gebruiken marketeers nog steeds de trends en performance van voorgaande jaren als uitgangspunt voor de advertentie- en marketingcampagnes van dit jaar. Maar kijken naar het verleden – zoals wat er gebeurde tijdens Black Friday 2019 – is niet genoeg om je voor te bereiden op feestdagen 2020.

Wat kunnen we verwachten van de feestdagen in 2020?

Er is echter één manier om erachter te komen wat consumenten zullen kopen: vraag het hen. Criteo heeft voor hun ‘Peak to Recovery’ survey meer dan 10.000 Europese consumenten gevraagd naar hun planning voor de aankomende feestdagen en naar hun koop- en geefgedrag. De onderzoeksresultaten zijn geclusterd in de vijf belangrijkste consumententrends voor de feestdagen in 2020:

  1. E-commerce: cadeaugevers en feestelijke shoppers leunen op e-commerce. Daarnaast blijft een groot deel nog steeds de fysieke winkels bezoeken. Een grote meerderheid van 84 procent is van plan om door te gaan met het online kopen van geschenken en deze naar de ontvangers te sturen.
  2. Customer loyalty: in 2020 zijn loyale klanten en een hoge loyaliteit belangrijker dan ooit. Ook bieden nieuwe online shoppers een grote kans. 83 procent geeft aan te blijven kopen bij nieuwe winkels die zij ontdekt hebben.
  3. Apps: er wordt verwacht dat apps alle fasen van de customer journey gaan beïnvloeden. Uit het onderzoek blijkt dat 47 procent minimaal één shopping app heeft gedownload tijdens corona.
  4. Lifestyle: het koopgedrag van consumenten is tijdens corona drastisch veranderd. Nieuwe levensstijlen en gewoonten betekent nieuwe cadeaumogelijkheden. 47 procent van de respondenten geeft aan dat de crisisperiode het een goede mogelijkheid was voor veranderingen in hun levensstijl.
  5. Travel: Feestelijke seizoensreizen blijven lokaal of virtueel. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan uit te kijken naar hun volgende reis. Lees in de whitepaper welk reisgedrag wordt verwacht vanaf midden oktober (de start van het feestdagen koopseizoen).

Lees in de whitepaper wat de overige conclusies en cijfers uit het onderzoek zijn. Tot slot gaat de whitepaper in op de toegevoegde waarde van een advertising platform voor advertentiecampagnes tijdens het feestdagen seizoen.

Pepijn Breijder