0
4.7k
Channel: Coronacrisis

MDM voor de maakindustrie: De rol van data in digitale transformatie voor de post-COVID wereld

Met wereldwijde toeleveringsketens en een complex landschap van leveranciers en verkopers heeft de COVID-19 pandemie de industriële sector hard geraakt. Hun grootste uitdaging is niet het in evenwicht brengen van vraag en aanbod maar de voorbereiding op de post-COVID digitale wereld en het digitaal transformeren van hun organisatie. Als aanjager van digitale transformatie laat MDM fabrikanten tastbare bedrijfswaarde creëren met hun data. Voor fabrikanten betekent digitale transformatie het verbeteren van de supply chain, snellere time-to-market en het creëren van betere klantervaringen. De gemeenschappelijke drijfveer in de grootste digitale trends zijn data, het meest waardevolle bezit voor bedrijven van vandaag.

De rol van data in digitale transformatie voor de post-COVID wereld

Het succes van fabrikanten in de (post-COVID) digitale wereld wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van hun data. Het vormt de basis voor groei in de digitale economie, of het nu gaat om e-commerce, D2C, leveranciersmanagement, onboarding van leveranciers, snellere productie of innovatie. De oplossing voor het creëren van één waarheid heet Master Data Management (MDM). MDM helpt fabrikanten om meerdere systemen te integreren om nauwkeurige en tijdige gegevens te leveren binnen en buiten de eigen organisatie. Kwalitatieve data maken operational excellence, hogere inkomsten en sterkere klantrelaties mogelijk.

De succesfactoren en valkuilen van het starten van een master data management (MDM) project

Deze whitepaper legt uit hoe het beheren van je gegevens je digitale transformatie naar een digitaal volwassen en wendbare organisatie zal versnellen. De whitepaper beschrijft de succesfactoren en valkuilen van het starten van een master data management (MDM) project. De whitepaper gaat onder andere in op:

  • Waarom moeten fabrikanten nu digitaal transformeren?
  • Wat is de rol van data(management) in digitale transformatie?
  • Wat is de toegevoegde waarde van MDM in de maakindustrie?
De impact van COVID-19 op de industriële sector

De markten van vandaag worden gekenmerkt door complexiteit, ambiguïteit en onzekerheid. Consumenten verwachten een uitzonderlijke ervaring, online onderzoek is gemeengoed geworden, de prijzen voor olie en grondstoffen zijn volatiel. Fabrikanten bevinden zich in een speelveld van non-stop nieuws dat wereldwijde economieën wakker schudt, van handelsoorlogen tot Brexit, de komst van 5G en het Internet of Things (IoT) tot regelgevende druk zoals de GDPR en digitale disruptie, legt het coronavirus nog meer druk op de fabrikanten . Als gevolg van het nieuwe normaal ontstaan er nieuwe ‘winnaars’ en ‘verliezers’ afhankelijk van hoe ze reageren en strategieën ontwikkelen voor een post-COVD digitale wereld.

Voorbereiden op een post-COVID digitale wereld

2020 zal een onzeker jaar blijven. Overheden werken hard om de economische impact te minimaliseren. Hierdoor wordt het vraaggedrag, de aanbod- en marketingcapaciteiten van bedrijven ernstig verstoord. Dit vraagt om bestaande verdien- en businessmodellen te herzien en om het opnieuw vormgeven van je personeelsbestand, om hiermee te voldoen aan de fluctuerende marktvraag. Daarnaast moeten bedrijven mogelijk financieel herstructureren om hun werkkapitaal en geldstromen veilig te stellen.

In de post-COVID wereld zullen fabrikanten meer op lokale markten dan op wereldwijde markten willen vertrouwen, waardoor de waardeketen wordt verkort en veerkrachtiger wordt. Ze zullen hun hele supply chain moeten heroverwegen en moeten veranderen in een organisatie die klaar is voor de volgende disruptie. Uit de DMEXCO Trend Survey blijkt dat bedrijven verwachten dat de coronacrisis op de lange termijn bijdraagt aan technologische vooruitgang. De respondenten uit dit trendrapport verwachten dat de digitale economie sterker dan ooit uit de huidige situatie zal komen. En met data die digitale transformatie stimuleren, zal het tempo nog sneller gaan.

Deze vijf trends bepalen de toekomst van de maakindustrie

De toekomst van de maakindustrie wordt gevormd door een aantal trends en opkomende technologieën die continu in ontwikkeling zijn. Deze wijzen allemaal op hetzelfde proces dat tegenwoordig op andere markten plaatsvindt: digitale transformatie. De volgende vijf trends volgen de digitale transformatiegolf:

  • Het verbeteren van supply chain excellence.
  • Een snellere time-to-market (T2M) als onderscheidende factor.
  • De verschuiving van B2B naar B2B2C (klantgerichtheid).
  • De digitalisering van producten.
  • Industrie 4.0.

De gemeenschappelijke factor bij de verschillende manieren waarop fabrikanten digitaal kunnen transformeren, is de extractiewaarde uit data. Lees in de whitepaper hoe je dit doet met een master data management (MDM) systeem.

De zes zakelijke voordelen van MDM voor fabrikanten

Door de data binnen de waardeketen intelligent te beheersen, verkrijgen fabrikanten de bedrijfsmiddelen die hun doelstellingen ondersteunen. Of het nu gaat om een snellere time-to-market, verbeterde efficiëntie of betere ervaringen, MDM heeft een directe impact op de hele supply chain. Deze zes bedrijfsresultaten zijn haalbaar met een uniforme aanpak voor excellentie in gegevensbeheer:

  1. Eén centrale databron (single source of truth)
  2. Krijg zakelijke flexibiliteit
  3. Focus op de gehele waardeketen
  4. De juiste gegevens op het juiste moment
  5. Maak je operationele data strategisch
  6. Mogelijkheid voor internationale expansie

Lees daarnaast wat de belangrijkste succesfactoren en valkuilen zijn van master data management (MDM).

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Roy Machielsen