Download

Download
0
990
Channel: B2B online

Mediamonitoring in de energiesector, de vier belangrijkste redenen

De energiemarkt staat onder druk, daarom is het energiebedrijven van essentieel belang dat zij hun toegevoegde waarde goed blijven communiceren naar hun stakeholders, leveranciers, zakelijke afnemers en consumenten.

Marketing-, Communicatie en PR-afdelingen van bedrijven in de energiesector zullen naast het communiceren naar de doelgroepen, steeds beter moeten luisteren naar hun doelgroepen. Door de opkomst van sociale media is het belang van effectieve monitoring van offline-, online en sociale media groter geworden. Het is belangrijk om de achterliggende consumentenmotieven te achterhalen.

De energiesector, een branche om in de gaten te houden

Deze whitepaper beschrijft de vier belangrijkste redenen om mediamonitoring goed ingericht te hebben energiebedrijf. Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips en gaat in op:

  • De toegevoegde waarde van goede mediamonitoring in de energiesector.
  • Het belang van goede mediamonitoring voor het maken van de juiste strategische beslissingen.
  • De invloed van social media op de energiesector.
De vier belangrijkste redenen voor mediamonitoring in de energiebranche

Het eBook beschrijf de vier belangrijkste redenen voor mediamonitoring binnen de energiebranche:

  1. Reputatiemanagement: je kunt monitoren wat de gedrukte pers, online en social media over je organisatie, merken en producten schrijven of hebben geschreven.
  2. Het identificeren van trends en ontwikkelingen: mediamonitoring stelt je in staat om realtime in te springen op kansen in de markt en te anticiperen op eventuele risico’s.
  3. Inzicht in wat je concurrenten doen: met mediamonitoring kun je adequaat anticiperen op hoe je concurrenten zich binnen de markt bewegen, welke producten zij lanceren en wat de media over je concurrenten publiceren.
  4. Het screenen van bestaande en potentiële medewerkers: naast het monitoren van de media is het ook belangrijk om mediamonitoring binnen je eigen organisatie toe te passen. Zo kun je medewerkers, klanten en business partners in een vroeg stadium screenen.

Daarnaast helpt het monitoren van online en offline media je om de achterliggende motieven te achterhalen van consumenten om bijvoorbeeld over te stappen naar een andere energieleverancier. Vervolgens kunnen je hierop inspelen en voorkomen dat je een klant verliest.

Conclusie

Door online-, offline en social media continu te monitoren ben je altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in je branche en kun je continu adequaat inspelen op de actualiteit. Het goed monitoren helpt je om de juiste strategische beslissingen te maken in de dynamische energiewereld.

Romana Sankatsing