Download

Download
0
3.4k
Channel: Mobile

Mobiele technologie in retail

Retailers wereldwijd zijn van mening dat mobiele technologie één van manieren is om de productiviteit en klanttevredenheid te verhogen, nu en in de toekomst. Dit zorgt ervoor dat retailers op zoek gaan naar mobile device management (MDM) oplossingen. Maar hoe denken IT-beslissers bij retailbedrijven hier zelf over? En hoe wordt mobiele technologie in retail gebruikt? Lees het antwoord in dit onderzoeksrapport.

Onderzoek: Mobiele technologie in retail

Om uit te zoeken hoe retailers Apple-, Android- en Windows-apparaten momenteel gebruiken, beheren en hoe ze dit in de toekomst van plan zijn, heeft Vanson Bourne – in opdracht van Jamf – een onafhankelijke studie uitgevoerd onder zevenhonderd IT-beslissers binnen de retailbranche. Enkele key takeaways zijn:

  • 99 procent van de winkels heeft minstens één mobiele technologie.
  • 91 procent is het ermee eens dat het gebruik van mobiele technologie in de detailhandel ze concurrerender maakt.
  • 91 procent is het ermee eens dat MDM gunstig is voor het beheer van mobiele apparaten in de detailhandel.
Mobiele technologie als omzetgenerator

Uit dit onderzoek blijkt dat retailers al hebben geïnvesteerd in mobiele technologie en verwachten in de toekomst nog meer te gaan investeren in deze technologie. Van point-of-sale tot online showrooms, retailers twijfelen niet aan de voordelen van mobiele technologie bij het monitoren van de voorraad, personeelsmanagement en customer loyalty. Ze zien mobiele technologie, mits goed beheerd, als een krachtige omzetgenerator.

De belangrijkste voordelen van mobiele technologie in retail

Bijna alle ondervraagde IT-beslissers geven aan dat hun bedrijf van plan is om meer te gaan investeren in mobiele technologie. De belangrijkste beweegredenen hiervoor zijn:

  • Het verbeteren van de customer service (58 procent).
  • Het uitbreiden van het productaanbod (52 procent).
  • De in-store productiviteit verbeteren (51 procent).
  • De productiviteit, tevredenheid en motivatie van de medewerkers verbeteren (49 procent).
De belangrijkste uitdagingen bij het managen van mobiele technologie

Terwijl retailers duidelijk enorme voordelen zien in het gebruik van mobiele apparaten in hun winkels, ervaart 93 procent van de respondenten uitdagingen op het gebied van:

  • meerdere apparaten, functionaliteiten en logins tegelijkertijd managen;
  • het vinden van technologie die makkelijk integreert met de huidige systemen;
  • het bieden van technische ondersteuning bij storingen en bugs;
  • security en compliance.

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft (48 procent) een mix gebruikt van Apple-, Android- en Windows-apparaten. Om deze reden is het effectief managen van deze mix van mobiele apparatuur een behoorlijke uitdaging. Lees in het onderzoek wat de belangrijkste voordelen van alleen Apple- of Android/Windows apparaten zijn.

De toegevoegde waarde van een mobile device management (MDM) platform

91 procent van de respondenten is het ermee eens dat MDM-software voordelig is voor het beheer van mobiele apparaten in retail. De drie belangrijkste functionaliteiten volgens retailers zijn:

  1. Mogelijkheid om apparaten te configureren voor een specifieke gebruikssituatie (zoals verkooppunt).
  2. Mogelijkheid om apparaten gebruiksvriendelijker te maken voor personeel en consumenten.
  3. Apparaten kunnen gepersonaliseerd worden op basis van de gebruikersbehoeften.

Lees in het onderzoek aan welke zes andere features IT-beslissers in retail waarde hechten. Met de implementatie van mobiele technologie in retail wordt het gebruik van een MDM steeds belangrijker. Tools die deze functies kunnen bieden, zijn waarschijnlijk het meest wenselijk voor retailers.

Digitale transformatie in retail

Mobiele technologie is de nieuwe norm in het bieden van een optimale winkelervaring. Retailers omarmen digitale transformatie voor het verbeteren van onder andere:

  • efficiency en productiviteit (54 procent);
  • het verhogen van de omzet (48 procent);
  • het verbeteren van de customer experience (47 procent).

Lees in het onderzoek wat de visie van de respondenten is op de impact digitaletransformatie-initiatieven op hun retailorganisatie en wat de belangrijkste barrières zijn.

Redactie Emerce