0
2.4k
Channel: Marketing

Mobiele SEO in 2018: zo benut je het potentieel van de Google Speed Update

Uit de Global Mobile Consumer Survey 2017 van Deloitte blijkt dat Nederland de hoogste smartphone-penetratie van alle onderzochte landen heeft. 93% van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone. Een goede en snelle mobiele website is daarom een belangrijke succesfactor. Sinds juli 2018 (Google Speed update) betekent langer wachten (lees: een langere laadtijd) een lagere organische ranking voor mobiele pagina’s. Deze en andere ontwikkelingen zijn van grote invloed op het succes van mobiele SEO.

Mobiele SEO richtlijnen voor mobile-first indexing.

Aan welke eisen moet een mobiele website in 2018 voldoen? De tien belangrijkste eisen voor een mobielvriendelijke website worden in de whitepaper opgesomd en worden de belangrijkste aandachtspunten voor mobiele SEO in 2018 beschreven. De whitepaper gaat onder andere in op:

  • De mobiele SEO richtlijnen voor mobile-first indexing.
  • Drie verschillende typen configuraties van mobiele websites en wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn
  • De voor- en nadelen van Progressive Web Apps (PWA), Accelerated Mobile Pages (AMP) en structured data.

Daarnaast delen de SEO experts van OrangeValley hun visie op mobiele SEO in 2018 en bieden zij handvatten en praktische tips om je mobiele website te optimaliseren. Ook bevat de whitepaper een overzicht van de belangrijkste tools voor het SEO-proof maken van je mobiele website.

De meest voorkomende configuraties van mobiele websites

Het ontwikkelen van een mobiele website kent in de praktijk tal van configuraties. De whitepaper beschrijft de drie meest voorkomende typen:

  • Responsive design
  • Adaptieve weergave (dynamisch)
  • Aparte URL’s

Lees in de whitepaper wat het verschil is tussen deze configuraties en wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn. In de hieropvolgende alinea’s wordt ingegaan op alternatieve configuraties, zoals Progressive Web Apps (PWA) en Accelerated Mobile Pages (AMP).

AMP: Accelerated Mobile Pages

Een goed alternatief voor een responsive website is een AMP-variant. Accelerated Mobile Pages (AMP) is een mobiele website in de hoogste versnelling. Een AMP-pagina laadt vele malen sneller dan een normale mobiele website. Dit komt doordat er gebruikt gemaakt wordt van een uitgeklede vorm van HTML en een aantal slimme technieken in Google Search. Lees in de whitepaper wat de belangrijkste voor- en nadelen zijn van een AMP-pagina.

Progressive Web Apps (PWA)

Een Progressive Web Apps (PWA) is een app die op elk (mobiel) apparaat toegankelijk is, dit is de volgende stap in responsive webdesign. Een PWA biedt afhankelijk van het apparaat vele mogelijkheden. Je kunt een PWA zien als een website met een diversiteit van additionele functionaliteiten die de gebruikerservaring verbeteren of verrijken. Daarnaast is een PWA goed te combineren met een AMP.

Lees in de whitepaper wat de belangrijkste misvattingen zijn over het gebruik en de ontwikkeling van Progressive Web Apps.

Mobile-first versus desktop-first indexing

Het aantal mobiele gebruikers heeft het aantal desktopgebruikers inmiddels ingehaald. In het verleden kreeg je als mobiele zoekmachinegebruiker niet altijd het meeste relevant zoekresultaat. De Google indexering was gebaseerd op desktop-first. Daarom heeft Google besloten om te schakelen naar mobiel-first indexeren. Maar wat betekent dit voor je mobiele SEO? Het antwoord lees je in de whitepaper.

Mobiele SEO richtlijnen voor mobile-first indexing

Door de komst van mobile-first indexing wordt je mobiele website door Google apart beoordeeld van de desktopversie. Hierdoor is het niet meer mogelijk dat je mobiele website meeliften op de SEO autoriteit en historie van de desktopversie van je website. De belangrijkste mobiele SEO richtlijnen per configuratie worden in de whitepaper beschreven.

Structured data: help Google met indexeren

Het gestructureerd specificeren van dataelementen op je website wordt ook wel structured data genoemd. Hierdoor is een zoekmachine zoals Google beter in staat om de betekenis en context van een webpagina te begrijpen. Dit verhoogt de nauwkeurigheid van zoekresultaten en dit sluit beter aan bij de zoekintentie van zoekmachinegebruikers. Het beste markup format voor structured data is JSON-LD. Lees in de whitepaper hoe dit in zijn werk gaat en wat de voordelen van JSON-LD zijn.

De impact van JavaScript op je snelheid van je website

De websites van tegenwoordig bevatten tal van trackingscripts en tags, maar wat is de impact hiervan op de snelheid van je website? Als het weergeven van een websitepagina of je gehele website afhankelijk is van Javascript kan het langer duren voordat content wordt weergegeven. Hierdoor neemt de laadtijd toe en zoals eerder in dit artikel beschreven betekent dit een lagere organische ranking. Lees in de whitepaper hoe je dit probleem kunt oplossen.

Het mobiele SEO volwassenheidsmodel

Voor het verbeteren van je SEO is vrijwel alles interessant. Aan jou als marketeer de taak om te bepalen wat op dit moment prioriteit heeft. Het volwassenheidsniveau van je organisatie op het gebied van mobiele SEO is hierbij een bepalende factor. De whitepaper weergeeft de vier volwassenheidsniveaus, dit vertaalt zich ook in de focus binnen de customer journey.  In de praktijk blijkt dat bedrijven met een laag niveau zich focussen op de sell fase en degene met een hoog volwassenheidsniveau op de tell fase.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Sander Heilbron