0
6.2k
Channel: Campagnes

Campagne-structuur voor de nieuwe generatie campagnes

Het winnen van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten is moeilijker dan ooit. Klanten zijn continu op zoek naar een gepersonaliseerd aanbod van informatie, producten of diensten. In dit eBook wordt dieper ingegaan op: wat er mis gaat in de ‘oude’ campagnes, wat de nieuwe generatie campagnes inhoudt en hoe je een Campaign Supernova kunt opbouwen.

De perceptie van klanten is veranderd

Elke klant heeft een eigen klantreis en wil dat je als bedrijf hierop inspeelt door het bieden van relevante informatie. Bedrijven zijn op dit moment onvoldoende in staat om elke klant een unieke ervaring te bieden. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat er gesegmenteerd wordt op generieke kenmerken en attributen. Kortom de vraag naar gepersonaliseerde campagnes is groot.

De beperkingen van de huidige campagnes

In dit eBook wordt stilgestaan bij de beperkingen die campagnes (oude stijl) op dit moment hebben. Hieronder zijn de belangrijkste beperkingen opgesomd:

  • De campagne is gebaseerd op een statische databron.
  • Het ontbreekt aan context  omdat de campagne wordt gezien als een geïsoleerd contactmoment.
  • Er wordt geen goede segmentatie toegepast, waardoor de campagne ontwikkeld wordt voor de massa.
  • Geen realtime inzicht in de klantrelatie, hierdoor kan de campagne niet inspelen op de meest recente ontwikkelingen.
  • Eén specifiek kanaal voor alle contactmomenten met klanten.
    Campagnes zijn over het algemeen duur, handmatig aangestuurd en de performance is moeilijk te meten.

Dit alles heeft tegenvallende campagneresultaten (bv. lage conversiepercentage en lage doorklikratio) tot gevolg. Steeds meer marketeers beseffen dat een nieuwe benadering nodig is om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden.

Nieuwe generatie campagnes

Een belangrijke vereiste om je campagnes naar een hoger niveau te tillen, is dat je nieuwe campagne-concepten moet omarmen. Uit praktijk is gebleken dat de meest succesvolle campagnes een combinatie bevatten van:

  • Realtime inzicht. Dit stelt je in staat om te begrijpen hoe je klant eruit ziet, waarmee je in staat bent om de campagne bij te sturen en de klantreis up-to-date te houden.
  • Gebaseerd zijn op de context van je klanten. Hierdoor ben je beter in staat om personalisatie toe te passen. Hiervoor heb je wel een goed beeld nodig van je klanten.
  • Gebruik maken van een omnichannel benadering. Dit betekent dat al je marketingkanalen optimaal samenwerken voor een consistente flow in de customer experience.
Het bouwen van een Campaign Supernova

In dit eBook worden de vijf belangrijkste aandachtspunten opgesomd voor het bouwen van een Campaign Supernova:

  1. Start met het stellen van vragen.
  2. Start met luisteren (je kunt niet leren als je niet luistert)
  3. Bekijk de echte klantreis en identificeer de aandachtspunten.
  4. Ontwikkel een omnichannel en uitgebreid klantprofiel.
  5. Gepersonaliseerde campagnes en bepaal de next best actions (NBA).

Kort samengevat, de nieuwe generatie campagnes is realtime, gebaseerd op context van je klanten en maakt gebruik van een omnichannel klantbenadering.

Inhoudsopgave

Waarom de campagne performance terugloopt
Geen personalisatie
Hoe ontwikkel je campagnes die werken
De nieuwe generatie campagnes
Think outside the box
De toegevoegde van een nieuwe aanpak
Bouw een campaign supernova
Wordt een campaign rockstar
Welkom tot een nieuwe wereld

Je bent klaar om dit e-book te downloaden
Download e-book

Redactie Emerce