Download

Download
0
5.4k
Channel: Marketing

Onderzoek naar het digitale DNA

De continue stroom van technologische innovaties biedt zowel kansen als bedreigingen voor organisaties. Het toekomstige succes van bedrijven wordt mede bepaald door de adoptiesnelheid van nieuwe technologieën.

Dit onderzoek naar het digitale DNA helpt je op weg naar een digitaal volwassen organisatie. In dit document wordt onder andere ingegaan op de mogelijkheden die de digitalisering je bedrijf te bieden heeft. Daarnaast wordt er ook een vergelijking gemaakt hoe Nederlandse bedrijven zich verhouden tot de rest van Europa en de wereld.

De archetypen van digitale volwassenheid

In dit onderzoek is onderzocht welke verschillende archetypen te herkennen zijn om het volwassenheidsniveau van een bedrijf te bepalen. Welke eigenschappen bepalen het digitale DNA? Het onderzoek heeft aangetoond dat het digitale DNA de volgende kenmerken bevat:

  • Een goede (digitale) strategie.
  • Een goede executie van de strategie.
  • Sterk leiderschap om de uitvoering in goede banen te leiden.
  • Een geschikte organisatie voor digitalisering.
  • Talent met de juiste competenties en vaardigheden.
  • Een business model om te kunnen profiteren van nieuwe (technologische) innovaties.

Dit onderzoek helpt je op weg om te identificeren welke eigenschappen (als onderdeel) van het digitale DNA voor je bedrijf van toepassing zijn en hoe je deze kunt gebruiken om te groeien naar een digitaal volwassen bedrijf.

Belangrijkste conclusies

Een aantal key findings uit het onderzoek zijn:

  • Er zijn twee verschillende successtrategieën die fundamenteel van elkaar verschillen als het gaat om de samenstelling van hun digitale DNA: de Fast Moving Experimenters en Talent & Strategy leaders.
  • 31% van de Nederlandse bedrijven behoort tot het archetype Fast Moving Experimenters, terwijl dit percentage in de rest van de wereld 21% bedraagt.

Meer conclusies en aanbevelingen lees je in het volledige rapport.

Auteurs

Dit onderzoek “Dutch Digital DNA Demystified” is geschreven door Hans van Grieken, EMEA Technology Research & Insights Lead met behulp van team van branche-experts Laura Leegood, Kim Lijding, Robert Philp, Wilby Septian en Andries van Dijk.

Inhoud

Voorwoord
Dankwoord
Managementsamenvatting
Introductie
Het digitale DNA
Onderzoeksmethodologie
Algemene bevindingen
Archetypen
Kenmerken per archetype
Combinaties van archetypen
Strategie en uitvoering
Strategie
Uitvoering
Leiderschap, organisatie en talent
Leiderschap
Organisatie
Talent
Technologie
Eindconclusie
Contact
Auteurs
Bijlagen
Vergelijking Europese en wereldwijde onderzoeksresultaten
Verdieping op de onderzoeksmethodologie

Het hele onderzoek download je hier!

Hans van Grieken