Download

Download
0
4.3k
Channel: B2B online

Onderzoek: Zo word je een leider in datamanagement

Het belang van gegevens is misschien wel ’s werelds slechtst bewaarde geheim. Consumenten en klanten verstrekken voortdurend gegevens. Organisaties moeten die gegevens beheren en gebruiken op een verantwoorde en veilige manier en deze data op een ethische manier gebruiken om waarde toe te voegen in de klantrelatie. Elke muisklik is een steeds groter wordende digitale voetafdruk.

Data management is de verantwoordelijkheid van de marketingafdeling

Het is de verantwoordelijkheid van de marketingafdeling om deze gegevens te verzamelen, deze gegevens op een intelligente manier te verwerken en vervolgens een hyper-gepersonaliseerde ervaring aan hun klanten te leveren. Uit onderzoek van Oracle blijkt dat een minderheid zichzelf als leider in datamanagement beschouwd. Velen worstelen met verantwoordelijkheid, interne protocollen en de enorme hoeveelheid gegevens die ze moeten verwerken.

De noodzaak van het worden van een dataleider

Als marketingteam hun datamanagement uitdagingen niet kunnen oplossen kun zij ook geen dataleiders worden. Hierdoor zullen zij niet in staat zijn om de interne organisatie te voorzien van de benodigde gegeven om data gedreven beslissingen te nemen. Hoewel de reis naar het worden van een dataleider voor sommige marketingteams lang zou kunnen zijn, is het een haalbaar doel.

Onderzoek: Zo word je een koploper in datamanagement

Oracle heeft onderzoek gedaan naar hoe je een dataleider wordt. Dit onderzoek is gebaseerd op een wereldwijde survey onder executives vanuit verschillende bedrijven. Lees welke drie stappen er nodig zijn in je reis naar het worden van een dataleider. Enkele key takeaways zijn:

  • 40 procent van de marketeers die significante groei ondervinden, geeft aan dat innovatie daar een significante rol in heeft gespeeld.
  • 31 procent vindt dat een omnichannel strategie prioriteit heeft. Minder dan eenderde heeft echter dit op orde.
  • Binnen marketing geeft acht van de tien leiders in data aan dat ze volledig profiteren op het gebied van klant loyaliteit en merkwaarde door het juiste gebruik van data.
  • Slecht twee van de tien respondenten in marketing gelooft dat chatbots zullen bijdragen aan een verbeterde of gepersonaliseerde ervaring voor hun klanten binnen nu en drie jaar.
Ben je een leider of achterblijver in datamanagement?

Sommige organisaties zijn de rest ver vooruit als het gaat om datamanagement. Het loont om een dataleider te zijn. Betere data betekent betere besluitvorming en betere besluitvorming betekent top- en bottom-line voordelen voor een bedrijf.

IT-afdelingen lopen voorop als het gaat om dataleiderschap, deze groep in minimaal vertegenwoordigd in de groep “achterblijvers”. Marketingafdelingen lopen daarentegen achter als leiders en zijn aanzienlijk oververtegenwoordigd in de achterblijvers. Lees in het onderzoeksrapport op basis van welke criteria het onderscheid tussen leiders en achterblijvers wordt gemaakt.

Vertrouwen is de sleutel tot datamanagement succes

Klantdata is het fundament van een moderne marketingstrategie en de basis van een aanzienlijk aantal
marketingdoelstellingen, waaronder personalisatie. Uit het onderzoek blijkt dat een minderheid van de respondenten gelooft dat de data die binnen hun organisatie wordt gegenereerd nu volledig beheersbaar is. Eenderde van deze groep verwacht dat dit binnen drie jaar gaat veranderen en het datamanagement niet meer beheersbaar is.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vertrouwen de sleutel tot succes is. Het is belangrijk om een juiste balans te creëren tussen de manier waarop gegevens worden beveiligd, gebruikt om inzicht te creëren en ethisch worden gebruikt. Leiders zullen hier eerder in slagen dan achterblijvers. De eerste stap op weg naar een hoge mate van vertrouwen verantwoording afleggen. Het is van belang om volledig ownership te nemen over al het datamanagement binnen je organisatie, nu en in de toekomst.

Van ruwe data naar concrete inzichten

Het streven naar innovatie toont ambitie, maar te veel marketingafdelingen verliezen het momentum. Er is duidelijk iets dat deze teams tegenhoudt. Dataproblemen en verbindende intelligentie behoren vrijwel zeker tot de struikelblokken. Ook strategische kwesties werken belemmerend voor de innovatiedrang.

Lees in het rapport waar volgens marketingteams de prioriteiten liggen op het gebied van marketinginnovatie.

De rol van technologie in het bieden van een connected customer experience

Klanten eisen een end-to-end connected customer experience en als ze er geen ontvangen, zullen ze niet aarzelen om naar een andere organisatie te gaan die het kan bieden. Een connected omnichannel ervaring voor de klant is sterk afhankelijk van technologische innovaties – zonder deze innovatie staat de organisatie stil, en stilstaan betekent achteruit gaan. Lees in het rapport welke issues hier aan ten grondslag liggen.

Het waarderen van de waarde van deze technologieën is een duidelijk probleem voor degenen in marketing. In feite zijn de waarderingsniveaus van deze technologieën bij marketing executives lager dan die van hun collega’s in de rest van het bedrijf. Lees in het onderzoek wat de belangrijkste verschillen zijn.

Waarom disruptie het centrale middelpunt van je strategie moet zijn

Inzicht in het potentieel van ‘disruptie’ is van cruciaal belang om bedrijven te laten innoveren. Vier van de tien marketing executives van organisaties die de afgelopen drie jaar een aanzienlijke bedrijfsgroei hebben doorgemaakt, melden dat disruptieve innovatie een belangrijke rol speelt in hun organisatie. Van degenen die slechts marginale groei hebben meegemaakt, geeft slechts een kwart aan dat disruptieve innovatie een belangrijke rol speelt.

Groei wordt ook beïnvloed door innovatieprojecten op de markt te brengen – het uiteindelijke doel van interne en externe disruptie. Deze correlatie onderstreept het belang van niet alleen ambities
om te innoveren, maar ook de noodzaak om deze ambities daadwerkelijk te realiseren.

Creëer de juiste balans tussen data, innovatie en disruptie

Succesvolle bedrijfsgroei en de personalisatie van de klantervaring zijn sterk afhankelijk van het marketingteam, en dit maakt het fundamenteel voor ze om de problemen te bestrijden en werkbare oplossingen te vinden. Een juiste balans vinden tussen data, innovatie en disruptie is een belangrijke succesfactor. Het rapport beschrijft de drie stappen om deze balans te creëren.

Niels Goossen