Download

Download
0
662
Channel: e-commerce

Onderzoek: Het sentiment en koopgedrag van de Nederlandse feestdagen shopper

Dit jaar is allesbehalve gewoon geweest. Recent onderzoek van Criteo toont aan dat veel Nederlandse consumenten nog steeds bereid zijn cadeaus te kopen voor iedereen op hun lijst. Criteo heeft wereldwijd meer dan 20.000 consumenten ondervraagd, waaronder 1.100 in Nederland, om erachter te komen hoe ze denken en voelen over de feestdagen midden in een uitzonderlijk jaar. Dit eBook gaat in op hoe het consumentensentiment en het nieuwe koopgedrag van consumenten voor de aankomende feestdagen. Lees welke productcategorieën waarschijnlijk aanzienlijke winsten zullen opleveren en waarom deals en kortingen mogelijk niet voldoende zijn om te converteren naar een aankoop in een jaar met meer concurrerende aanbiedingen dan ooit.

De belangrijkste key takeaways uit het onderzoek

Een aantal opvallende conclusies uit het onderzoek zijn:

  • De aankopen voor de feestdagen zullen voornamelijk online plaatsvinden. Terwijl 27 procent van de Nederlandse shoppers zegt dat ze zich nu prettiger voelen bij het winkelen in de winkel dan een paar maanden geleden, zei 41 procent ook dat ze zich dit jaar prettiger voelen bij het online winkelen dan in de winkel.
  • Vroege kortingen zullen naar verwachting de aankopen in de aanloop naar Black Friday stimuleren. Nederlandse shoppers zijn nu nog prijsgevoeliger en ongeveer 4 op de 10 zeggen dat ze niet tot Black Friday zullen wachten om cadeautjes te kopen als ze vroege kortingen krijgen van hun favoriete retailers.
  • Thuisbezorging is de sleutel tot geweldige klantervaringen tijdens de feestdagen. 4 op de 10 Nederlandse shoppers noemden verzending als een van de belangrijkste factoren bij het online kopen.

Lees in het eBook ook wat de invloed van Amazon Prime Day is op het koopgedrag en het verloop van de feestdagen van 2020.

Hoe engage je de Nederlandse consument voor de feestdagen?

Om de Nederlandse feestdagen shopper te binden moet je zorgen voor een optimale online ervaring. Denk hierbij aan een optimaal werkende app en website waar nieuwe producten op voorraad en andere incentives zoals kortingen en gratis verzending worden gepromoot. Als je winkels open zijn, communiceer dan over veiligheidsmaatregelen die je neemt om de volksgezondheid op de eerste plaats te zetten en meer bezoekers te trekken. Daarnaast is het belangrijk om de verzending, bezorging en het retourproces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Lees tot slot hoe je met slimme technologie de koopintentie van consumenten kunt analyseren en hierop in kunt spelen met slimme advertising tactieken.

Tijmen Willems