Download

Download
0
2.9k
Channel: CMS

De stand van zaken binnen de CMS-industrie, 2020 en verder

Het CMS-landschap verandert snel. Bedrijven willen tegenwoordig meer dan alleen het uploaden van content en hopen dat deze goed scoort. Moderne organisaties willen weten of  de content assets die ze ontwikkelen het juiste publiek raken, in de juiste mindset, op het juiste moment. Deze wijziging heeft geleid tot een uitbreiding van de CMS-landschap. Steeds meer CMS-systemen evolueerden naar digital experience platforms (DXP’s).

Tegelijkertijd verandert ook de manier waarop consumenten content consumeren door nieuwe technologieën. Het publiek van vandaag werkt op meer apparaten dan ooit tevoren, terwijl personalisatie tools, digital experience platforms (DXP) en ‘headless’ technologieën de manier veranderen waarop merken hun content beheren, distribueren en publiceren.

Onderzoek: De stand van zaken binnen de CMS-industrie, 2020 en verder…

Om te begrijpen hoe het CMS-landschap er in 2020 uitziet en in de toekomst uit gaat zien heeft Magnolia een onderzoek uitgevoerd onder vierhonderd CMS-gebruikers in de VS en UK. De respondenten zijn werkzaam bij marketing- en IT-afdelingen. Het onderzoek gaat in op:

  • Hoe marketeers van plan zijn om content management in 2020 te gebruiken.
  • Waarom 65 procent van de IT-teams de voorkeur geeft aan een headless CMS.
  • Waarom 60 procent van de marketeers gefrustreerd is door hun huidige CMS.
  • Het verschil tussen een CMS en een DXP.
De twee belangrijkste CMS-trends: De opkomst van headless CMS en DXP’s

De twee belangrijkste trends die het CMS-landschap de afgelopen twee jaar hebben gevormd zijn de opkomst van headless CMS en DXP’s. 65 procent van de IT-teams en vijftig procent van de marketeers geeft aan een headless CMS te gebruiken. Lees in het onderzoek wat de visie van Geoffrey Bock (Bock & Company) is op het selecteren van een headless CMS is.

De tweede grote trend laat nog steeds veel bedrijven verdeeld. Een groeiend aantal CMS-providers stappen af ​​van CMS-oplossingen om volwaardige DXP’s aan te bieden. Deze allesomvattende oplossingen bieden verschillende marketingfuncties en integreren met andere platforms om volledige controle te bieden binnen een enkele gebruikersinterface – iets waar 72 procent van marketeers en 74% procent van IT-teams de voorkeur aan geven.

Wie is de eigenaar van het CMS: Marketing of IT?

79 procent van de IT-ers en tachtig procent van de marketeers is van mening dat zij de finale beslissing moeten maken over welk CMS wordt aangekocht. Het typische beslissingspad is veel gecompliceerder, waarbij geen van deze afdelingen daadwerkelijk beslissingsbevoegd is. Uit het onderzoek blijkt dat 57 procent aangeeft dat de IT-afdeling de besluitvormer is binnen hun organisatie.

Hoewel er tal van gespecialiseerde CMS’s zijn die uitsluitend zijn ontworpen met IT of marketeers in gedachten, zijn de meest effectieve platforms die voordelen bieden voor beide groepen, gericht op beveiliging, flexibiliteit en eenvoud voor de eindgebruiker.

Hoe gebruiken marketing en IT-teams hun CMS?

De CMS-oplossingen van vandaag zijn extreem veelzijdig. De moderne CMS-systemen bieden tools voor het publiceren, testen en optimaliseren van content. Steeds vaker breiden deze tools uit naar het domein van een DXP.

Ondanks deze technologische vooruitgang, gebruiken marketeers deze tools nog niet volledig. Marketeers houden vast aan hun traditionele gebruiksscenario’s: SEO-optimalisatie, het ontwerpen van pagina’s en het plannen van content voor publicatie. Aan de kant van het IT-team blijven de meest voorkomende gebruikstests het testen en optimaliseren van de site.

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat ondanks het enorme potentieel van omnichannel-content, de overgrote meerderheid van bedrijven nog niet het meeste uit hun CMS haalt om omnichannel-campagnes te maken. Lees ook in het onderzoek wat de belangrijkste CMS-frustraties van marketeers zijn.

De digital experience prioriteiten in 2020

In 2020 hebben marketing- en IT-teams een aantal prioriteiten op het gebied van adoptie van (nieuwe) technologie, contentdistributie en het gebruiken van hun CMS. Lees in het onderzoeksrapport:

  • Wat de belangrijkste digital experience prioriteiten voor 2020 zijn.
  • Welke CMS-prioriteiten marketingteams hebben in 2020.
  • Welke CMS-prioriteiten IT-teams hebben voor 2020.

Jan Schulte