Download

Download
0
4.9k
Channel: B2B online

Optimale content marketing strategie met ‘de nieuwe marketing funnel’

Digital marketing is altijd in beweging. Nieuwe ontwikkelingen blijven elkaar opvolgen, maar deze worden steeds verfijnder én slimmer. Denk aan Marketing Automation en AI, wat marketeers in staat stelt in de huid te kruipen van potentiële klanten en waarmee gerichte en zelfs persoonlijke content mogelijk wordt gemaakt. Waar eerder vooral werd gefocust op een groot bereik, is het nu vooral de relevantie en het ‘begrijpen van de customer journey’, waarmee de grootste winst te behalen valt. Steeds meer marketeers zetten dan ook in op het inrichten van een gedetailleerde content marketing strategie. Lees snel verder en laat je inspireren door de mogelijkheden van deze nieuwe marketing funnel.

Drie fases vormen de basis van je digital marketing funnel

Bij het ontwikkelen van je content marketing strategie volgens ‘de nieuwe marketing funnel’ maak je onderscheid in drie soorten fases. Tofu (Top of the funnel), Mofu (Middle of the funnel) en Bofu (Bottom of the funnel). Deze drie fases vormen samen de marketing funnel. Je kunt deze fases zien als de stadia van de funnel waarin je potentiële klant zich bevindt. Iedere fase heeft een eigen aanpak nodig.

Ontwikkel specifieke content per fase

Je kunt de nieuwe marketing funnel goed vergelijken met de ‘Buyer’s Journey’ die bestaat uit de stappen bewustwording (awareness), overweging (consideration) en beslissing (decision). Deze stappen sluiten goed aan op de Tofu, Mofu en Bofu. In het eBook ‘A jump-starter kit for your Content Marketing strategy’ staan alle stappen uitgebreid omschreven, waardoor je op gestructureerde wijze vorm kan geven aan je content strategie.

De verschillende fases van de marketing funnel
  • Tofu (Top of the funnel): Bij de bovenkant van de funnel is de potentiële klant is zich bewust van een probleem of kans. Hij of zij is op zoek naar meer informatie en oriënteert zich op je website. Speel hierop in door het probleem te benoemen en te beantwoorden. Bied content aan waarbij je de vragen van de potentiële klant beantwoordt. Let op dat je behulpzaam blijft en bezoekers niet afstoot door producten te promoten. In deze fase wil je niet verkopen, maar helpen. Hiermee begeleid je de lead naar de volgende fase. Relevante blogs, een klein eBook (een voorproefje!), whitepaper of checklist zijn erg effectief in deze fase.
  • Mofu (Middle of the funnel): Bij deze fase is je potentiële klant een stap verder in de ‘Buyer Journey’. Hij of zij heeft het probleem of de kans helder voor ogen en gaat op zoek naar een oplossing. De lead is bekend met je bedrijf en er is vertrouwen opgebouwd. Mofu is de beste stap naar effectieve inbound marketing en dus voor lead generatie. Pas wel op dat je niet te commercieel wordt. Erken het probleem van de prospect en laat zien wat je oplossing is. Door het aanbieden van content in deze fase, heb je de mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen waarna je email marketing kunt toepassen. Met slimme marketing automation tools, maak je het mogelijk om de content steeds specifieker toe te spitsen op de lezer. EBooks, webinars en ‘how to’s’ zijn vormen van content die je in deze fase uitstekend kunt inzetten.
  • Bofu (Bottom of the funnel): In deze laatste fase zijn het probleem en de oplossing helder. De lead is bekend met je bedrijf, heeft vertrouwen en ziet het nut van je product of dienst. De lead moet in deze fase een aankoopbeslissing maken en wordt hopelijk een klant. Op dit punt moet je deze lead echt over de digitale streep trekken. Hoe relevanter je bent, hoe groter de kans op succes! Laat de prospect in deze fase vooral kennismaken met je producten of diensten.
Aan de slag met je content marketing strategie en de nieuwe marketing funnel

Nu je de fases van de nieuwe marketing funnel kent, is het zaak om aan de hand hiervan je content marketing strategie in te richten. Denk bij iedere fase vanuit de buyer persona en stem je boodschap af op deze persoon en de betreffende fase. Wat hebben zij nodig? Wat is de informatiebehoefte op dit moment en via welk kanaal komt je boodschap het beste aan? Dankzij deze marketing funnel ben je in staat relevante en impactvolle campagnes te ontwikkelen waarmee je je doelen gaat bereiken.

Wil je meer weten over hoe jij deze marketing funnel het beste kunt toepassen?

In het eBook ‘A jump-starter kit for your Content Marketing strategy’, wordt uitgebreid ingegaan op de funnelstages, content formats en communicatiedoelen per funnel om je content marketing strategie zo optimaal mogelijk in te richten. Het eBook geeft je handvatten en praktische voorbeelden om mee aan de slag te gaan en modellen om tot een gedegen content strategie te komen.

Jos Caelers