Download

Download
0
1.2k
Channel: Marketing

Optimaliseer je SEA-strategie met de Google Mijn Bedrijf (GMB) API

Met de lancering van de Google Mijn Bedrijf (GMB) API introduceerde Google de grootste verandering ooit in lokale zoekopdrachten. Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken en hoe je effectief gebruikt maakt van de API. De whitepaper gaat in op:

  • Hoe je jouw bedrijf kunt claimen in Google.
  • Hoe de Google Mijn Bedrijf (GMB) API werkt en wat de voordelen zijn.
  • De rol van reputatiemanagement-software in het effectief managen van GMB.
Intent marketing met Google Mijn Bedrijf (GMB)

De GMB-API is een handige tool om de nieuwste en belangrijkste feiten over je bedrijf te updaten in de Google Search, Google Maps, Waze, Google Ads en Google Home. Meer dan ooit kunnen bedrijven controleren hoe zij worden weergegeven in de zoekresultaten. Ook stelt het consumenten in staat om hun antwoorden te vinden in jouw bedrijfsprofiel.

Het claimen van je bedrijf in Google

De eerste stap in het claimen van jouw bedrijf in de Google zoekresultaten is, het aanmaken van een (nieuw) account. Een minimale vereiste is vanzelfsprekend een gevalideerd Google-account. De whitepaper beschrijft twee hoe je makkelijk een account kunt maken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bedrijven met minder dan tien locaties en bedrijven met meer dan tien locaties.

De voordelen van de GMB-API

Net zoals bij alle Google-producten wordt ook de GMB-API continu geoptimaliseerd om het gebruik hiervan gebruiksvriendelijker en makkelijker te maken. Aangezien het merendeel van de consumenten Google raadpleegt via een mobiel apparaat is belangrijk dat de bedrijfsinformatie makkelijk toegankelijk en leesbaar is op kleine schermen. Met de GMB-API maakt Google het voor bedrijven mogelijk om aan de hoge verwachtingen van consumenten te voldoen.

Waar Google voorheen het GMB-profiel updatete door een combinatie van geüploade gegevens door de gebruiker en gecrawlde gegevens. De lancering van de GMB-API heeft die aanpak volledig veranderd. Google geeft nu geverifieerde bedrijfseigenaren de controle over de feiten over hun merk en beschouwt hen als de meest gezaghebbende bron over zichzelf.

Een belangrijk voordeel van de API is dat de informatie zeer nauwkeurig is en bedrijven consumenten realtime van antwoorden op vragen kunnen voorzien.

Reputatiemanagement-software en de GMB-API

De GMB-API heeft veel handmatig werk geautomatiseerd. Gezien de complexiteit van het verzamelen, opslaan en beheren van informatie, met name op meerdere locaties, zullen veel bedrijven ervoor kiezen om de API te gebruiken via een partner voor gegevensbeheer.

Lees in de whitepaper hoe een dergelijke partner – zoals Yext –  je kan helpen bij het gebruiken van de API en het managen van je bedrijfsvermeldingen in de zoekresultaten.

Jon Buss