0
6.0k
Channel: Analytics

Optimaliseren van je e-commerceprestaties? Gebruik deze best practices

Een omnichannel klantervaring op elk apparaat en op elk moment is de standaard in e-commerce. De verwachting van je klant is hoog en als je niet voldoet aan deze verwachting kiezen ze voor een andere aanbieder. Het is belangrijk dat je de performance van je webshop goed monitort. Hoe je de e-commerceprestaties van je website en mobiele apps op de juiste manier monitort lees je in dit eBook.

De key takeaways uit dit eBook:

  • Voor het optimaliseren van de e-commerceprestaties van je website is belangrijk om te beginnen bij de front-end en van daaruit door te gaan naar de back-end en infrastructuur.
  • De belangrijkste KPI’s voor e-commercemonitoring zijn beschikbaarheid, functionaliteit en snelheid.
  • De basis voor effectieve monitoring van e-commerceprestaties zijn een gezond technologielandschap en het integreren van e-commercemonitoring in je organisatieprocessen.
Handleiding voor het proactief optimaliseren van je e-commerceprestaties

In dit eBook worden best practices beschreven voor het optimaliseren van je e-commerceprestaties van je website en mobiele apps. Ook wordt omschreven hoe je de onderliggende services en infrastructuur optimaliseert. Het eBook gaat in op:

  • Het monitoren van e-commerceprestaties in praktijk.
  • Het inrichten van je organisatie voor e-commerce monitoring.
  • Hoe je de best practices integreert in je e-commercestrategie.
De belangrijkste KPI’s voor het monitoren van je websiteprestaties

Het eBook beschrijft de drie belangrijkste KPI’s voor het monitoren van de performance van je website en mobiele apps:

  • Beschikbaarheid: Een trage website en het niet kunnen voltooien van het orderproces leidt dit tot frustraties en een lagere customer engagement.
  • Functionaliteit: Naast een goede beschikbaarheid is het belangrijk dat alle basisfunctionaliteiten werken en dat je website niet vast loopt tijdens bijvoorbeeld het doen van een aankoop op je website.
  • Snelheid: Een hoge website snelheid zorgt ervoor dat shoppers snel hun aankoop kunnen doen en hierdoor is de kans op een vervolgaankoop groot.

Per KPI worden een aantal handvatten omschreven voor het monitoren van de desbetreffende KPI. In het eBook is een splitsing gemaakt tussen het optimaliseren van de performance van een website en mobiele app.

Controleer de ondersteunende API’s en backend-services

Websites en mobiele apps worden ondersteund door verschillende API’s en microservices. Als deze ondersteunende services niet meer werken kan ook de winkelervaring achteruitgaan. Hoe voorkom je dit? Vandaag de dag is er technologie beschikbaar die je helpt om je backend-services te controleren en te debuggen. Dit zorgt voor een consistente en hoogwaardige klantervaring. Het eBook omschrijft zes praktische tips voor het monitoren van je API’s en microservices.

Het fundament van goede e-commerceprestaties

Je on-premise, hybrid of cloud-infrastructruur vorm de basis van je e-commerce systeemlandschap. Problemen, storingen of issues op dit niveau kunnen ervoor zorgen dat je e-commerce ecosysteem niet meer functioneert. Het eBook omschrijft de acht belangrijkste vereisten voor een gezonde IT-infrastructuur.

Richt jouw organisatie in voor e-commercemonitoring

Naast een gezond e-commerce ecosysteem is het belangrijk om je organisatie goed in te richten voor het monitoren van de e-commerce- en websiteprestaties. De meest urgente items moeten met de juiste informatie naar de juiste teams doorgestuurd worden. Het eBook beschrijft hoe je jouw organisatie inricht voor het effectief monitoren van e-commerceprestaties. En omschrijft daarnaast hoe je proactief inspeelt op problemen, storingen en issues. Het eBook gaat in op:

  • Slimme notificaties en alerts
  • Inzicht in je technologielandschap, kopers en organisatie.
  • Dashboards met per afdeling de belangrijkste KPI’s.
  • Stel de verwachting van je klant centraal (Wat vind onze klant belangrijk?).
Best practices voor het optimaliseren van e-commerceprestaties

De best practices in dit eBook bieden je een basis voor het optimaliseren van de e-commerceprestaties van je webshop. Begin met het optimaliseren van de front-end performance en ga van daaruit naar de back-end en infrastructuur. Daarnaast is het belangrijk om dashboard te ontwikkelen en te delen binnen je organisatie, hierdoor maak je de impact inzichtelijk van de e-commerceprestaties op het bedrijfsresultaat.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Neil MacGowan