Download

Download
0
4.1k
Channel: PIM

PIM: Het fundament van een moderne B2C en B2B Commerce strategie

Product Information Management (PIM) is een belangrijk onderdeel van een moderne B2C en B2B Commerce strategie. Er is geen industrie die zo hard groeit als de markt van PIM-leveranciers. Volgens Ventana Research zal vijftig procent van de productgerichte organisaties een PIM-systeem gebruiken om hun productprocessen te beheren en kwalitatieve productervaringen te bieden in 2021.

Handleiding: Het selecteren van een modern PIM-systeem

Dit eBook is jouw handleiding voor het starten van een PIM-selectietraject. De handleiding biedt handvatten voor het creëren van draagvlak voor het updaten of vervangen van je huidige PIM-oplossing. Het eBook gaat in op:

  • De acht belangrijkste selectiecriteria voor moderne PIM-software.
  • Het vergelijken van een PIM, Master Data Management (MDM), Digital Asset Management(DAM) en Product Lifecycle Management (PLM) systeem.
  • Hoe je draagvlak creëert voor het updaten of vervangen van je huidige PIM-oplossing.
PIM, het fundament van een moderne B2C en B2B Commerce strategie

Een Product Information Management (PIM) systeem is de verbindende factor tussen je e-commercekanalen en de verschillende databronnen binnen je organisatie. Een belangrijk voordeel van moderne PIM-technologie is dat het in staat om verschillende typen data te managen:

  • Technische informatie (bijvoorbeeld: productspecificaties).
  • Gebruikersinformatie (bijvoorbeeld: productomschrijvingen).
  • Emotionele informatie (onder andere storytelling).

Een PIM-platform helpt marketeers bij het verbeteren van de kwaliteit van de productdata en zorgt voor een hogere nauwkeurigheid en volledigheid van je productinformatie. Hierdoor zijn product marketeers beter en sneller in staat om omnichannel productervaringen te bieden. Lees in het eBook welke impact dit heeft op je e-commerceperformance.

Drie redenen waarom PIM een hot topic is

De wereldwijde markt van PIM-software zal tegen 2021 groeien volgens een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 25,3% tot 15,8 miljard dollar blijkt uit cijfers van MarketsandMarkets. Maar waarom adopteren bedrijven PIM zo snel? Het eBook beschrijft de drie belangrijkste redenen:

  1. Consumenten verwachten productinformatie van hoge kwaliteit.
  2. De implementatiekosten zijn snel terugverdiend (hoge ROI).
  3. Data governance.
De drie belangrijkste redenen voor het implementeren van een PIM-systeem

Producten vormen de kern van uw bedrijf en daarom is het zinvol om ervoor te zorgen dat uw productinformatie zo nauwkeurig en volledig mogelijk is en een emotionele band heeft met de consument. Er is geen optimale klantervaring mogelijk zonder een boeiende productervaring. Het eBook beschrijft de drie belangrijkste voordelen van het implementeren van een PIM-platform:

  • Verkoop meer met minder retouren.
  • Geef de productiviteit van je marketingteam een boost.
  • Een geïntegreerde e-commercestack biedt mogelijkheden voor internationale expansie.
Vergelijk een MDM, DAM, PLM en PIM

De wereld van datamanagement zit vol met afkorting en vakjargon, dit kan verwarrend werken om de verschillende technologieën uit elkaar te kunnen houden. Het eBook vergelijk een PIM-platform met:

  • Master Data Management (MDM) systeem.
  • Digital Asset Management(DAM) systeem.
  • Product Lifecycle Management (PLM) systeem.
Het selecteren van een moderne PIM-oplossing

Het aanbod van PIM-software is groot en elk platform heeft sterke en zwakke punten. Het is belangrijk om tijdens het selectieproces rekening te houden met de behoeften van jouw organisatie. Het eBook beschrijft de zeven belangrijkste selectiecriteria:

  1. Interoperabiliteit
  2. Ecosysteem
  3. Gebruiksvriendelijkheid
  4. Automation
  5. Open source of maatwerkoplossing
  6. Lokalisatie
  7. On-premise, PaaS of SaaS
Zo overtuig je  jouw managementboard

Hoe overtuig ik mijn interne stakeholders dat ik de PIM-oplossing wil updaten of vervangen? Het eBook beschrijft hoe je de belangrijkste belanghebbenden binnen je organisatie kunt overtuigen van de toegevoegde waarde van een modern PIM-systeem. De volgende stakeholders worden beschreven:

  • C-level management (onder andere CMO, Directie en Head of E-commerce).
  • Productmarketing- en Category Managers.
  • IT besluitvormers.

Fred de Gombert