Download

Download
0
3.8k
Channel: B2B online

Pioniers op het gebied van e-commerce uit verschillende branches delen hun strategieën

Als je de ruwe marktcijfers gelooft, zouden B2B-bedrijven met minstens één online kanaal de afgelopen jaren gemiddeld met minstens 10-15 procent per jaar moeten groeien. En nog belangrijker: deze constante opwaartse trend zal naar verwachting doorzetten. In 2019 werd de omvang van de wereldwijde B2B e-commercemarkt al geschat op een enorme $ 5,7 biljoen en dit aantal zal naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 17,5 procent tussen 2020 en 2027. Maar wat onderscheidt de succesvolle digitale spelers van degenen die de trend niet kunnen bijhouden?

B2B-kopers verwachten B2C-achtige digitale koperservaringen

Het lijdt geen twijfel dat digitalisering een enorme uitdaging kan zijn, vooral wanneer bedrijven niet alleen processen digitaliseren, maar overwegen de stap te zetten om een nieuw, digitaal bedrijfsmodel aan te boren. Maar markten veranderen en daarmee ook de verwachtingen van klanten die sterk worden beïnvloed door hun persoonlijke ervaringen als digitale kopers in een B2C-ruimte.

Ook moet rekening worden gehouden met de effecten van Covid-19. De pandemie werkt als een katalysator en zorgt ervoor dat de veranderingen in de markt die we over een decennium verwachtten, in een tijdsbestek van zes, twaalf of achttien maanden worden gecondenseerd. Klanten wenden zich steeds meer tot online winkelen, ook in B2B. Het belang van digitale distributiekanalen neemt toe in elke branche en regio, en voorzichtigheid kan een enorme bedreiging vormen voor vooruitgang en innovatie.

Leer van best practices van bedrijven die winnende digitale strategieën hebben ontwikkeld

Ons doel is niet alleen om op metaniveau te rapporteren, maar om een diepere duik te nemen om te rapporteren over echte successen. De succesverhalen van Toyota, Hilti en Wacker Chemicals worden uitvoerig besproken. Deze gevallen verschillen in de verticale richting, hun e-commerce benadering en implementatie, maar ze zijn verenigd in hun begrip dat de digitale klantreis in B2B meer te bieden heeft dan alleen het lanceren van een online winkel of het verkopen van producten via marktplaatsen. Deze bedrijven zien kwesties als technologie, assortiment, marketingmix, targeting en services als onderdeel van hun digitale verkoopstrategie, en deze whitepaper is bedoeld om u in staat te stellen deze moderne succesfactoren van B2B-commerce ook naar uw bedrijf over te brengen.

Onderwerpen in dit whitepaper:

  • Marktoverzicht en de relevantie van digitale handel voor B2B
  • De grootste fouten en veel voorkomende misvattingen in B2B
  • Best practices voor digitale strategie
  • Case Studies van Wacker Chemicals, Hilti en Toyota
  • Digitale B2B Commerce-lessen in één oogopslag

Redactie