0
7.5k
Channel: B2B Digital

Het samengaan van PR en marketing: de zes belangrijkste trends

Vroeger waren adverteren, marketing en public relations aparte disciplines, maar in het huidige digitale tijdperk zijn de grenzen vervaagd. Het resultaat is een samenvloeiing van PR en marketing. Welke gevolgen heeft de samenvloeiing van PR en marketing voor de inhoud PR-functies? Wat kun je nu al doen om goed voorbereid te zijn?

Het samengaan van PR en marketing: de zes belangrijkste trends

Dit eBook gaat in op het proces van het samenkomen van PR en marketing. Het eBook beschrijft de zes belangrijkste trends waar je als PR-professional op moet letten om jezelf goed voor te bereiden. De volgende ontwikkelingen worden behandeld:

  • Het combineren van PR en marketing.
  • Een nieuwe de definitie of een nieuwe naam?
  • Digital Storytelling.
  • Verschuivingen in het medialandschap.
  • De nieuwe maatstaven van PR.
  • De veranderde relatie tussen klant en bureau.

Lees daarnaast in het eBook welke invloed de zes beschreven trends hebben op de toekomst van public relations en wat de visie van PR- en marketing-professionals hierop is.

PR en marketing combineren

Uit het Global Communications Report (GCR17) van het USC Annenberg Center for Public Relations blijkt dat 21% van de PR-bureaus op dit moment rapporteert aan marketingafdelingen. Vijftig procent van de ondervraagde PR-professionals en meer dan zestig procent van de marketingmanagers verwacht dat PR en marketing in 2022 beter op elkaar afgestemd zijn. Vraagt deze samenvloeiing om een nieuwe definitie of nieuwe functietitel? Lees het antwoord in het eBook.

Digital storytelling als belangrijkste trend

Uit het Global Communications Report (GCR17) blijkt ook dat digital storytelling wordt gezien als de belangrijkste trend binnen PR volgens PR-professionals, terwijl marketing-professionals op de hoogte blijven van social media als belangrijkste trend zien. Een overzicht van de belangrijkste trends die invloed hebben op de toekomst van public relations zijn in het eBook grafisch weergeven.

Verschuivingen in de media

De opbrengsten van paid, shared en owned media lopen terug. PR-professionals verwachten dat deze trend de komende jaren zal doorzetten. Daarentegen staat de opkomst van branded content en influencer marketing, welke door zestig procent van de ondervraagde PR-managers worden gezien als de belangrijkste mediatrend.

Het vergroten van de waarde van PR

De meningen over het meten van mediawaarde volgens marketing- en PR-professionals lopen uiteen. Lees in het eBook wat volgens marketing-professionals, PR-professionals bij bedrijven en PR-professionals bij bureaus de belangrijkste aandachtspunten zijn met betrekking tot het aantonen van de toegevoegde waarde van PR.

De veranderende relatie tussen klant en bureau

Uit het onderzoek is ook gebleken dat bedrijven minder vertrouwen op één reclamebureau en verwachten in de komende jaren meer bureaus te zullen gebruiken. Klanten zien creatief denken en strategische inzichten als de belangrijkste redenen om PR-bureaus in te huren, terwijl onderzoek en analyse als minder belangrijk worden gezien.

De toekomst van PR en marketing

Het is nu interessanter dan ooit om in public relations te werken, hoe we dit in de toekomst ook noemen. Tot slot van dit eBook wordt ingegaan op de invloed van de zes beschreven trends op de PR -en mediabranche. Er wordt verwacht dat er in de komende jaren kritische vragen gesteld gaan woorden over communicatie en de rol van de PR-professional.

Je bent klaar om dit e-book te downloaden
Download e-book

Romana Sankatsing