Download

Download
0
3.5k
Channel: Marketing

Zo staan Nederlandse retailketens ervoor met Local SEO in 2020

Local search wordt steeds belangrijker. Het aantal ‘in de buurt’-zoekopdrachten is 350x groter geworden in de afgelopen 10 jaar. Steeds meer potentiële klanten gebruiken navigatie-apps. Google Maps is zelfs een van de meest gebruikte apps ter wereld. Uit cijfers van Google blijkt dat 76 procent van de mensen die op hun smartphone iets lokaal zoeken, de locatie binnen één dag bezoekt en 28 procent van deze lokale zoekopdrachten resulteert in een aankoop.

2020 Local SEO Benchmark Rapport: een steekproef

In het 2020 Local SEO Benchmark Rapport namen we de proef op de som en analyseerden we hoe de Nederlandse retailsector ervoor staat. Daarvoor onderzochten we 1200 winkels van dertig bekende retailketens binnen zes verschillende branches in vijf grote steden verspreid in Nederland. Terwijl dit natuurlijk lang niet alle branches, steden en ketens dekt, geeft het onderzoek wel een goede steekproef van de huidige stand van zaken. Welke branches lopen voor of achter en waar liggen er kansen voor retailketens? De key takeaways uit dit onderzoek:

  • Ongeveer 75 procent van alle business listings is niet correct of onvolledig
  • Minder dan 26 procent van de retailketens heeft ooit een Google My Business-post geplaatst
  • 92 procent beantwoordt niet tot nauwelijks reviews en vragen van klanten
Over het onderzoek

Booming heeft voor dit benchmark onderzoek een steekproef genomen van dertig bekende retailketens, waaronder: Albert Heijn, ETOS, Perry Sport, Praxis en Primera. We hebben gekeken naar branches waar op basis van onze eigen inzichten en ervaring kansen zijn op gebied van local SEO, hoewel dit uiteindelijk voor elke branche geldt. Vervolgens is er een steekproef gemaakt, om een beeld te krijgen van hoe Nederlandse retailketens ervoor staan. Deze benchmark kun je daarom zien als een steekproef en kan afwijken van de werkelijkheid. De branches zijn geanalyseerd op basis van drie pijlers:

  1. Vertoningsaandeel binnen de lokale zoekresultaten
  2. Optimalisatie van GMB-profiel
  3. Reputatiemanagement

Clarissa Filius