De complete social commerce gids voor 2022
Consumenten ontdekken, onderzoeken en kopen producten nu op meer kanalen dan ooit tevoren. Er duiken voortdurend nieuwe concepten, platforms en apps op en sommige zijn ongelooflijk snel gegroeid. Instagram introduceerde bijvoorbeeld in-app-afrekenen in 2019. Toen voegde Tiktok in-app-shopping toe functionaliteit voor gesponsorde video’s. Bijna alle grote sociale platforms ontwikkelen momenteel hun winkelmogelijkheden, waardoor social commerce een van de grootste trends in de detailhandel is. Naar schatting zal social commerce tegen 2025 een wereldwijde markt van $ 1,2 biljoen worden.
Elk nieuw platform biedt de mogelijkheid om producten in een nieuwe omgeving te plaatsen waarbij er een entertainmentfactor wordt toegevoegd aan de winkelervaring. Merken moeten die van hen op maat maken, waarbij rekening gehouden moet worden met de unieke mogelijkheden, inhoudseigeo en doelgroepen van ieder platform.
De twee interessantste aspecten van social commerce:
1. Het bereikt shoppers waar ze zijn.
Iemand kan van het bladeren door zijn nieuwsfeed naar het maken van een aankoop in seconden. En omdat ze een bepaalde app al vertrouwen, zijn er minimale blokkeringen. Social commerce wordt een naadloze ervaring voor shoppers.
2. Het maakt het gemakkelijk voor merken en retailers om online aan de slag te gaan.
Je kunt op sociale media springen en begin met verkopen, zelfs als je een klein team hebt en geen e-commerce-infrastructuur. De grootte of aard van een merk zijn irrelevant. Social commerce stelt bedrijven in staat om merkbekendheid op te bouwen en betrokken te raken met consumenten. De verkoop van producten gaat gemakkelijker via Social Commerce.
)