Download

Download
0
1.8k
Channel: Tech

Een succesvol platform ontwikkelen? 21 tips voor een optimale User- én Developer Experience

Facebook is een mediabedrijf, maar maakt zelf geen content. Airbnb heeft de hotelindustrie op zijn kop gezet, maar bezit zelf geen enkele kamer of appartement. SnappCar verhuurt auto’s, maar heeft geen wagenpark. Drie voorbeelden van platformen die de afgelopen jaren hard zijn gegroeid. Voor veel bedrijven hebben platformen een enorme potentie. Niet alleen voor bedrijven die B2C actief zijn, maar juist ook voor B2B bedrijven in bijvoorbeeld een industry vertical. Nu, in de tijd dat technologie heel maakbaar is en bijna oneindige mogelijkheden biedt, is een veelgehoorde vraag: hoe ga je concreet zelf met een platform aan de slag?

Wat kun je van deze whitepaper verwachten?

In de whitepaper krijg je 21 concrete tips op het gebied van User Experience (UX) en Developer Experience (DX) die bijdragen aan een winnende platform experience. Na het lezen van de whitepaper weet je:

  • Hoe je jouw business dankzij (eigenschappen van) een platform vergroot.
  • Hoe je developer happiness van key bijdragers aan je platform verbetert.
  • Hoe jouw platform experience voor gebruikers de winnaar wordt ten opzichte van de concurrent.

Ook bevat de whitepaper drie praktijkvoorbeelden van Ingenico ePayments, Computershare en Origami Energy. De whitepaper wordt afgesloten met een handige checklist om de tips direct toe te kunnen passen.

Welkom in de platformrevolutie

De platformrevolutie – de krachtigste ontwikkeling van het digitale tijdperk – biedt bedrijven de kans om businessmodellen te creëren die meer waarde bieden van traditionele, rechtlijnige ‘push-to-market’ modellen. En bovendien huidige markten compleet op zijn kop te zetten. Ook nieuwe realiteiten dringen zich overduidelijk aan ons op, zoals de enorme beweeglijkheid van de digitale klant, de noodzaak voor andere salesstrategieën en de urgentie van het probleem dat met het platform wordt opgelost. Duidelijk onderscheidend vermogen met een fantastische UX en DX is op een platform onmisbaar.

Om met een platform succes te boeken, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Onder andere:

  • Wat is het probleem dat ik voor gebruikers en aanbieders met mijn platform oplos?
  • Hoe ga ik groeien? Sales op een platform betekent onder meer ‘verkopen’ aan twee kanten tegelijk: vraag en aanbod.
  • Is mijn platform experience de winnaar ten opzichte van de concurrent? Voor gebruikers maakt het immers niet zo veel uit of diensten worden aangeboden via aan platform of niet. Zij gaan voor de beste ervaring. Wat onderscheidt de ervaring op jouw platform van de concurrentie?

In deze whitepaper krijg je antwoord op die derde vraag. Hoe maak je effectief de stap van een platformstrategie naar een winnende User Experience (UX) en Developer Experience (DX)? Geen technische voorbeelden, maar praktische tips over hoe je gebruikers voor je platform wint.

Het optimaliseren van de developer experience (DX)

Een platform functioneert als digitale ontmoetingsplek, waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Hoewel daarvoor verschillende verschijningsvormen denkbaar zijn, zijn platformen op hoofdlijnen in te delen in twee typen: open end-to-end modellen en eenzijdige platformen.

Bekende voorbeelden van open end-to-end modellen zijn Google, Facebook en Airbnb. Veel bedrijven denken dat het een utopie is om ook met zo’n soort platform te opereren. Dit type platformen zijn uitermate geschikt voor bedrijven die actief zijn in één industry vertical.

Een optimale UX en DX is een belangrijke vereiste om voet aan de grond te krijgen binnen de markt waarbinnen je actief bent. De sleutel tot succes is om de platformopenheid te benutten om samen met developers een succesvol platform te ontwikkelen. De whitepaper beschrijf vijf tips voor een optimale developer experience:

  1. Wees explorable.
  2. Gebruik open standaarden.
  3. Zorg voor een goede sandbox.
  4. Stel goede documentatie beschikbaar.
  5. Houd rekening met nieuwe use cases.

Lees in de whitepaper hoe ISAAC dit in praktijk heeft toegepast bij Ingenico ePayments, Computershare en Origami Energy.

Friso Geerlings