Download

Download
0
943
Channel: Coronacrisis

Tips voor D2C-merken voor het werven en behouden van klanten in onzekere tijden

In periodes van nationale welvaart vergeten marketeers dat hun stijgende verkopen niet alleen worden veroorzaakt door slimme advertenties en uitstekende producten – aankopen zijn afhankelijk van het besteedbare inkomen van consumenten en hun vertrouwen in het bedrijfsleven en de economie. Maar wat gebeurt er als er een verschuiving is in dit vertrouwen? Wat gebeurt er als een economische verandering kleine bedrijven treft en hun financiële reserves en algehele overleving bedreigt?

Customer experience management tijdens onzekere tijden

Het managen van de customer experience is van het allergrootste belang tijdens een economische neergang of wanneer de onzekerheid toeslaat, zoals COVID-19.De eerste natuurlijke stap voor direct-to-consumer (D2C) -merken is het verzenden van een eerste e-mail die de spanningen bij klanten verlicht en hen verzekert dat uw merk de zich ontvouwende gebeurtenissen en de veiligheid van klanten serieus neemt. Zo’n e-mail is een belangrijke en noodzakelijke stap in het managen van verwachtingen, maar wat komt er daarna? Hoe navigeren bedrijven door enkele van de andere verwachte en onverwachte veranderingen die hun bedrijf beïnvloeden?

De vijf belangrijkste uitdagingen voor D2C-merken in onzekere tijden

Dit eBook beschrijft de top vijf van uitdagingen waarmee D2C-merken worden geconfronteerd en biedt handvatten voor efficiënt bedrijfsmanagement, ondanks het veranderende consumentengedrag. Download het eBook om ideeën op te doen over het navigeren door veranderingen, de voorbereiding op een nieuwe norm en wat u eraan kunt doen. Het eBook gaat in op:

  • Het stabiliseren van wisselende acquisitiekosten
  • Hoe om te gaan met teruglopende verkoopresultaten.
  • Verstoring van supply chain en productiebeheer.
  • Customer engagement tijdens onzekere tijden.
  • De verschuiving van offline naar online evenementen.
Hoe ga je om met fluctuerende acquisitiekosten (CPA)?

In tijden van economische onrust is de eerste reactie van merken om extra voorzichtig te zijn met marketinginvesteringen, vooral als het gaat om media-uitgaven. Toch is het belangrijk om ‘top of mind’ te blijven door online actief te blijven. Het eBook beschrijft een vier tips om online zichtbaar te blijven:

  1. Neem geen overhaaste beslissingen: Je eerste instinct kan zijn om het budget te verlagen waar dat het gemakkelijkst is, maar dit kan problematisch zijn.
  2. Focus op performance marketing: Onderzoek de mogelijkheden om een lange termijn multi-touch attributiestrategie te implementeren.
  3. Profiteer van het toegenomen online gedrag van consumenten: Het is een gegeven dat mensen in tijden van wereldwijde volatiliteit meer tijd online doorbrengen – ze werken vanuit huis of worden aangemoedigd om binnen te blijven.
  4. Betrek huidige klanten bij een enquête om verder te begrijpen waar hun prioriteiten liggen: Voer een klantonderzoek uit en vraag wat hun belangrijkste zorgen zijn. Bouw vervolgens een oplossing rond hun antwoorden.
Wat als consumenten stopen met kopen?

Wanneer uitdagende tijden toeslaan, is het logisch dat (zakelijke)klanten extra voorzichtig zijn met hun uitgaven. Consumenten besparen op luxe uitgaven en investeren enkel nog in noodzakelijke goederen. Hoe zorg je dat consumenten jouw merk (blijven) vertrouwen? Het eBook beschrijft vier tips:

  • Wees proactief in het begrijpen van de beweegredenen van je klanten: Verzamel klantinzichten en vertaal dit in creatieve oplossingen en (online) proposities. Beleg hiervoor een interne brainstormsessie.
  • Continueer de communicatie met je klanten: Consumenten zullen nooit echt stoppen met kopen, ze stellen bepaalde aankopen uit. Door te blijven communiceren blijf je in de evoked set.
  • Pas je communicatie aan op de huidige omstandigheden: Ontwikkel nieuwe marketinguitingen rond specifieke kortingen en promoties.
  • Overweeg partnerships: Identificeer populaire merken binnen je branche waar klanten een sterke merkaffiniteit mee hebben en onderzoek de mogelijkheden voor een partnership.
Wat gebeurt er als je supply chain in gevaar komt?

Ook je supply chain en logistieke processen moet voorbereid zijn op onzekere tijden. Als een of meer van uw toeleveringsketens in gevaar zijn, moet je eerst de verwachtingen van klanten managen. Het eBook beschrijft drie tips:

  1. Zorg voor een noodplan: Je bedrijf moet altijd klaar zijn om actie te ondernemen om de impact op de supply chain tot een minimum te verwerken.
  2. Zorg voor backup opties: Tegenwoordig is het gemakkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot een breder netwerk van leveranciers en fabrikanten.
  3. Bewaak continu het risico: Als u eenmaal een risicobeperkende strategie heeft, stop daar dan niet – volg voortdurend potentiële risico-indicatoren.
Wat gebeurt er als klantbetrokkenheid een duik neemt?

De open rates van je e-mails zijn lager, er zijn minder klikt gegenereerd naar je website, je team ziet lager dan gemiddelde responspercentages in hun outreach-inspanningen en het lijkt wel of je klanten volledig offline zijn gegaan. Hoe zorg je dat je klanten betrokken blijven? Enkele manier om dit te doen zijn:

  • Sta klaar voor je klanten: Het is van vitaal belang dat je merk authentiek blijft terwijl u nadenkt over een manier om de stilte te doorbreken. Dit betekent dat je moet laten zien dat je om iemand geeft.
  • Creëer relevante content die gebaseerd is op de actualiteit: Een andere manier is om educatieve en relevante content te publiceren voor je volgers en klanten.
  • Geef iets terug aan de gemeenschap: 88 procent van de consumenten koopt eerder producten van bedrijven die om goede doelen geven.
Hoe ga je om met geannuleerde evenementen?

Veel bedrijven hebben ermee te maken, evenementen die geannuleerd en verplaatst zijn naar het tweede halfjaar van 2020. Tegenwoordig zijn er vele alternatieve mogelijkheden om je evenement te digitaliseren. Een virtueel event is geen (volledige) vervanging van een persoonlijk evenement, maar toch kun je een heel eind komen. Lees in het eBook hoe je dat doet.

Gavin Flood