Download

Download
0
5.058

Vijf evaluatiecriteria voor social media influencers

PR- en communicatieprofessionals leveren een belangrijke bijdrage aan de marketingdoelstellingen van bedrijven. Dit doen ze met name door de merkbekendheid binnen belangrijke doelgroepen te stimuleren en zo meer potentiële klanten te bereiken. Dankzij digitale media is influencer marketing een belangrijk onderdeel geworden. Toch is het lastig om een juiste strategie te vinden, met de grootste uitdaging het vinden van influencers die bij je merk passen.

Influencer marketingstrategie

Influencer marketing maakt op slimme wijze gebruik van de populaire social media-platforms die dagelijks door miljarden mensen wereldwijd worden bezocht. Bij influencer marketing wordt niet de beoogde doelgroep als geheel getarget, maar alleen bepaalde individuele personen die naar verwachting een sterke invloed hebben op het koopgedrag van de overige leden van de doelgroep. Influencer marketing is hierdoor een krachtig instrument om het klantenbestand te vergroten.

Vijf criteria voor het selecteren van social media influencers

De gegevensanalyse evalueert influencers op een integrale manier om zo de meest geschikte match voor je merk of bedrijf te vinden. De analyse wordt gedaan op basis van vijf criteria voor het meten van invloed in social media en voor het selecteren van geschikte targets voor de influencer marketing campagnes:

  • Relevantie
  • Geloofwaardigheid
  • Conistentie
  • Betrokkenheid
  • Netwerk
Het identificeren van potentiële influencers alleen is niet genoeg

Het is wel belangrijk om te weten dat het niet stopt bij het identificeren van potentiële influencers. Bij influencer marketing ligt het risico van reputatieschade altijd op de loer. Onzorgvuldig gekozen en aangesproken influencers kunnen de doelgroep van je merk zelfs vervreemden.

Aan de slag

Dit eBook heeft als doel om inzicht te geven in een methode die zich richt op een gespecialiseerde vorm van gegevensanalyse. De eerder genoemde selectiecriteria geven je niet alleen inzicht in het ‘wat’ en ‘hoe’, maar welke volgende stap je kunt zetten.

Redactie Emerce