Download

Download
0
3.5k

In vijf stappen naar een personalisatie roadmap in Retail

Het valt niet te ontkennen dat de retailbranche één van de meest concurrerende branches is. Het is nu belangrijker dan ooit om naar je klant te luisteren. Het koopgedrag is tijdens COVID-19 drastisch veranderd en bovendien zijn consumenten meer digital-savvy geworden. Meer dan 90 procent van de consumenten geeft aan een voorkeur te hebben voor een gepersonaliseerde winkelervaring, geeft 80 procent aan alles geïnteresseerd zijn in een dergelijke ervaring en is 75 procent actief gefrustreerd als personalisatie ontbreekt. Kortom, het valt niet te ontkennen dat personalisatie in retail een kritische succesfactor voor succes en winstgevendheid is.

Personalisatie in retail. Waar begin je?

Personalisatie binnen retail is niet beperkt tot alleen de organisaties die meerjarige technologieprojecten van meerdere miljoenen dollars kunnen realiseren. Personalisatie kan net zo eenvoudig beginnen als een dag in de data duiken die je al hebt. Dit is het startpunt van je personalisatiestrategie. Vervolgens kun je dit integreren in je (retail)marketingstrategie en beginnen met het stroomlijnen van je marketinginspanningen. Kijk ook zeker naar moderne technologie – zoals een headless CMS – die je hierbij kunnen ondersteunen.

Breng je personalisatietactieken van idee tot implementatie

Maar hoe ziet een succesvolle personaliseringsstrategie binnen retail eruit? Dit eBook geeft een overzicht van wat retail CXO’s, CMO’s en marketeers nodig hebben om een roadmap te ontwikkelen naar echte personalisatie voor hun bedrijf – van begeleiding bij het definiëren van doelen tot bruikbare implementatietips. Het eBook gaat in op:

  • Waarom personalisatie de nieuwe weg naar winstgevendheid in retail is.
  • Bruikbare tactieken die iedereen kan nemen om personalisatie van retailmarketing te implementeren.
  • Hoe je een robuuste roadmap ontwikkelt om personalisatietactieken van idee tot implementatie te brengen.
Tactieken voor het implementeren van personalisatie

Verandering is lastig. Dit geldt ook voor als je aan de slag wil gaan met personalisatie als onderdeel van je retailmarketingstrategie. Om de belangrijkste weerstand weg te nemen beschrijft het eBook tactieken om je marketingteam geleidelijk kennis te laten maken met personalisatie. De tactieken zijn:

  • Leer je belangrijkste klantsegmenten kennen: als retailmarketeer is het kennen van je doelgroep één van de belangrijkste dingen. Hiervoor heb je geen (grote) investering of complexe technologie nodig.
  • Identificeer de belangrijkste klantinteractiemomenten: nadat je de belangrijke klantsegmenten hebt gedefinieerd, wordt het tijd om een stap verder te gaan met wat je over hen weet, door uit te zoeken hoe ze in contact komen met je merk.
  • Personaliseer de touchpoint: nu je de touchpoints hebt geïdentificeerd is het tijd om te kijken hoe je deze kunt personaliseren om de effectiviteit en winstgevendheid te verbeteren.
  • Ontwikkel een gecentraliseerde personalisatiehub op één platform: om de continuïteit van personalisatie te borgen binnen je marketingorganisatie is het belangrijk om je personalisatie inspanning en technologie te centraliseren in een centraal platform.

Lees in het eBook per tactiek wat de kritische succesfactoren zijn en welke technologie je per tactiek het beste kunt gebruiken.

Redactie