Download

Download
0
2.2k
Channel: PIM

Moderne PIM-technologie als fundament van je omnichannel e-commercestrategie

Volgens Renaud Montin (Chief Marketing and Digital Officer) van het Franse Eram is een Product Information Management (PIM) tool een waardevolle tool voor het versnellen van de digitale transformatie van je e-commercebedrijf. Lees in dit eBook wat het strategische belang van een modern PIM-systeem is en hoe je jouw managementboard overtuigt  en wat de toegevoegde waarde van PIM is voor de algehele expansiestrategie.

Het strategische belang van moderne PIM-software

Een modern PIM-platform biedt je een stevig fundament voor het kosteneffectief managen van je productaanbod, bij cross border e-commerce en laat je profiteren van nieuwe verkoopkanalen. Maar hoe overtuig je jouw management van het updaten of vervangen van je huidige PIM-oplossing? Dit eBook biedt handvatten en gaat onder andere in op:

  • De belangrijkste voordelen van moderne PIM-technologie.
  • Waarom een PIM-systeem het nieuwe CRM is in e-commerce.
  • Hoe PIM-software helpt bij het optimaliseren van je operationele processen.
De belangrijkste voordelen van moderne PIM-technologie

Product Information Management klinkt niet sexy, maar tot is het een kritische succesfactor voor vrijwel elk strategisch initiatief in e-commerce en productmarketing. Het eBook omschrijft dit als volgt: Don’t Sweat eCommerce: PIM’s Got You Covered. Een aantal belangrijke voordelen van modern PIM-systeem zijn:

  • Je verhoogt de productiviteit van je marketingteam met vijftig procent.
  • Het zorgt voor een drie keer snellere time-to-market (T2M).
  • Verbeter je conversieratio’s tot wel vier keer.
Verbeter de schaalbaarheid van je operationele processen

PIM gaat over hoe je internationale kunt uitbreiden en internationale markten kunt veroveren. Een PIM-systeem helpt je bij het klaarstomen van je bedrijf voor internationale expansie door je operationele processen efficiënt te schalen in een omnichannel wereld. Het uitbreiden naar international markten is een complexe onderneming, het aantal complicaties en het risico op fouten neemt exponentieel toe. Lees in het eBook waarom een PIM-platform het fundament is van je uitbreidingsstrategie.

PIM: Het nieuwe CRM in e-commerce

PIM-technologie ontwikkelt zich op dezelfde manier als CRM-systemen in het verleden, van complexe technologie die alleen geschikt was voor enterprise organisaties naar gedemocratiseerde technologie die geschikt is voor bedrijven van groot tot klein. Het eBook omschrijft de vijf belangrijkste redenen waarom PIM het nieuwe CRM is in e-commerce.

Het verbeteren van de productiviteit met een modern PIM-systeem

Onderzoeken hebben aangetoond dat 94% van de organisaties spreadsheets gebruikt om productinformatie te managen, terwijl bijna 91% van de bedrijven met meer dan elf werknemers een CRM gebruikt.

Natuurlijk, je team kan gewoon duizend nieuwe SKU’s in je catalogus zetten en hopen dat alles goed komt, maar in de echte wereld is het niet zo eenvoudig. Elk product heeft een eigen beschrijving, promotiemateriaal en specificaties nodig. Als je internationaal opereert moeten deze gegevens voor elke markt of regio vertaald en gelokaliseerd worden. En daarnaast moeten ook al je distributie- en partnerkanalen over deze informatie beschikken.

Kortom, het handmatig managen van productinformatie in spreadsheets brengt de nodige risico’s en handmatige handelingen met zich mee. Met PIM-software kun je dit proces automatiseren en daarnaast de resterende handmatige processen zoveel mogelijk optimaliseren. Lees in het eBook hoe een PIM-systeem je helpt bij het geautomatiseerd managen van productinformatie.

Omnichannel: van buzzword naar realiteit

Omnichannel e-commerce, hét buzzword op dit moment. Maar hoe vertaal naar de praktijk? Met een PIM-systeem. Eén van de beste functionaliteiten van een moderne PIM-software is dat het je in staat stelt om te koppelen met al je offline en online verkoopkanalen.

Koppel bijvoorbeeld Amazon Web Services (AWS) en je social media kanalen met je PIM-platform. Met één druk op de knop wordt alle productinformatie bijgewerkt en ontvangt elke kanaal de juiste informatie in het juiste format. Lees daarnaast in het eBook hoe je gedrukte productcatalogi weer winstgevend kunt maken.

De ROI van PIM

Maar wat levert moderne PIM-technologie op? En hoe bereken je de ROI? Het eBook beschrijft de potentiële impact van PIM-software:

  • Het verbetert de efficiency van je productmarketing-processen en dit vertaalt zich in hogere conversieratio’s.
  • Een PIM-systeem zorgt voor een verlaging van het aantal geretourneerde producten omdat je klanten gedetailleerde productinformatie biedt vanaf het begin van het aankoopproces.
  • Het zorgt voor een kortere time-to-market (T2M) door een efficiëntere workflow voor productontwikkeling.
What’s next in PIM?

Er is geen industrie die zo snel nieuwe technologie adopteert als de retailbranche. De technologische ontwikkelingen en innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Denk aan spraakgestuurd shoppen, customer service door een chatbot en augmented reality. Al deze gebruikersinterfaces moeten de beschikking hebben tot de meest accurate productinformatie. Een PIM-systeem biedt dit, waardoor deze interfaces geordend en gestructureerd kunnen werken.

Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Het eBook bevat een voorbeeld van hoe een chatbot en PIM-systeem naadloos met elkaar samenwerken.

Inhoud
  • Introductie
  • Wat is PIM?
  • Het schalen van je operationele processen
  • PIM is het nieuwe CRM
  • Het verbeteren van de productiviteit
  • Het vereenvoudigen van vertaling en lokalisatie
  • Omnichannel: van buzzwoord naar realiteit
  • Maak geprinte productcatalogi weer winstgevend
  • Het verbeteren van de sales conversieratio’s
  • Verminder retouren
  • Een kortere time-to-market (T2M)
  • Power What’s Next
  • Neem de volgende stap
  • Over Akeneo

Fred de Gombert