0
4.9k
Channel: B2B Digital

Waarom is het creëren van een ‘datacultuur’ belangrijk?

In het digitale tijdperk kan het benutten van data het verschil zijn tussen voorop (blijven) lopen of achterblijven. Data is belangrijk, maar is dat genoeg? Ondanks dat bedrijven miljoenen investeren in digitale transformatie, mislukken velen van deze initiatieven. De belangrijkste reden hiervoor is dat bedrijven onvoldoende in staat zijn om een datacultuur te creëren.

“Bedrijven hebben geen big datastrategie nodig; ze hebben een bedrijfsstrategie nodig waarin big data is verwerkt.” – Bill Schmarzo, Chief Innovation Officer bij Hitachi Vantara

Tableau heeft IDC, wereldwijd marktinformatiebureau, opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren om de belangrijkste zichtbare en onzichtbare elementen te identificeren die van invloed zijn op een datacultuur.

Waarom is het creëren van een ‘datacultuur’ zo belangrijk?

Ze onderzochten werknemers van grote ondernemingen over de hele wereld en onderzochten de drijfveren die toonaangevende organisaties scheiden van de achterblijvers. De whitepaper gaat in op:

  • Waarom moderne organisaties een datacultuur moeten creëren.
  • De impact van een datacultuur op de performance van organisaties.
  • De belangrijkste drijfveren voor een sterke datacultuur.
Het vertalen van data naar bruikbare inzichten vereist een datacultuur

Het kunnen beschikken over veel data is geen garantie voor succes. Een groeiend aantal ondernemingen erkent dat het omzetten van data in informatie, kennis en inzichten een datacultuur vereist. Bij een datacultuur draait het om het creëren van het gedrag en de mindset die mensen in staat stellen te innoveren en verandering te stimuleren met data.

De impact van een datacultuur op de bedrijfsperformance

IDC vroeg respondenten naar attitudinale en gedragselementen die de datacultuur beïnvloeden en testte hun impact op de bedrijfsperformance. Vervolgens zijn de respondenten verdeeld in vier categorieën:

  1. Data-bewust
  2. Data-adoptie
  3. Datavolwassen
  4. Dataleider

De whitepaper beschrijft de belangrijkste verschillen tussen de vier groepen en gaat onder andere in op het belang van data-savvy medewerkers, het delen van informatie, verantwoordelijkheid en besluitvorming. Lees ook wat de invloed van een datacultuur is op de bedrijfsperformance van de respondenten.

Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Christy Hillebrink