Emerce Magazine

Emerce #142 – september 2015

In deze editie een interview met Eric Migicovsky, oprichter en CEO van Pebble. Over zijn startup en de toekomst van de smartwatch. Tevens achtergrondverhaal over de hoe geld te verdienen met vluchtige online content op Snapchat. En een feature over de bomming e-commercemarkt in India. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

27 augustus, 2015

Bye bye Google Search

Binnenkort krijgt mobiel zoeken een geheel nieuwe dimensie dankzij Apple. Door het koppelen van informatie uit onder meer je apps, gebruik van het apparaat, sitebezoek en sociale media. En Google heeft het nakijken.

1 september, 2015

Nederlander wil contactloos betalen

Frictieloos betalen heeft enorme potentie in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. Zo’n 19 procent van de Nederlanders heeft namelijk al eens via de digitale weg in een fysieke winkel betaald. En nog eens 41 procent zou dat in de toekomst graag doen.

3 september, 2015

Data delen? Quid pro quo

Kunnen merken de consument zover krijgen belangrijke info te delen? Wel als er met geld gewapperd wordt. Maar liefst 100 procent van de internetgebruikers wereldwijd vindt het een prima plan om dollars te krijgen in ruil voor persoonlijke informatie.

4 september, 2015

Onderzoek: hogere conversie door in-store retouren

Het retour krijgen van geleverde aankopen lijkt een last voor online retailers. Maar niets is minder waar. Zo leveren retouren in een fysieke winkel een hoge conversie op. Hoger dan wanneer de retailer alleen een online presence heeft.

7 september, 2015

Volkswagen zoekt slimste netwerker op LinkedIn

Met een verkiezing voor slimste netwerker op LinkedIn haakt Volkswagen in op de statusgevoeligheid die leaserijders kenmerkt. En voert hen tijdens de awardshow met informatie over de nieuwste aanwinst, de Passat 500.

4 september, 2015

Column: Het tipping point van ‘oude’ media is nabij

Het gaat steeds beter met onze economie nu de crisis toch echt achter ons lijkt te liggen. Desondanks is het somberheid troef in medialand. Na de tijdschriften en kranten lijken radio en televisie namelijk de volgende slachtoffers van online disruptie te worden.

8 september, 2015

Column: Dating-apps zijn gateways tot gratis sex

Tinder, Happn, Hinge of Grindr zijn bekende en immens populaire dating-apps. Pak je smartphone, start de app, swipe een paar keer en je hebt beet. Een fenomeen dat in de Verenigde Staten ook wel bekend staat als hookup culture, in een tijdsperiode die ze daar al aanduiden als de Dating Apocalypse. Omdat het hebben van sex bijna te makkelijk wordt, is de romantiek er echter vaak ver te zoeken. Zeker als je beseft dat ruim 42 procent van de Tindergebruikers helemaal geen single meer is…

9 september, 2015

Column: Niet de ICT-sector maar de overheid blijft in gebreke

Voor de zomervakantie kwam de discussie over het uitbesteden van ICT-projecten bij de overheid ruimschoots aan bod in de landelijke media. Het zorgvuldig gemanipuleerde beeld wat naar buiten kwam, was er één van ICT-bedrijven die met overheidsprojecten ongeneneerd hun zakken zouden vullen. Het leek wel of er een politiek doel werd gediend: er gaat daar namelijk al tientallen jaren iets fout en er wordt steevast te laat aan de alarmbel getrokken.

12 september, 2015

‘Amerikaanse investeringsmarkt is een verkapt piramidespel’

HenQ Capital Partners is een van de weinige seed capital-investeerders van Nederland. Het werk van fondsbeheerder Floris van Alkemade (47) is vooral het zoeken naar, maar ook luisteren naar en meedenken met prille startups. “Veel succes komt voort uit geldingsdrang.”

16 september, 2015

Virtual Reality als marketingtool

Virtual Reality brengt je naar een andere dimensie in je eigen wereld. In tegenstelling tot Augmented Reality – waarbij een extra laag over de fysieke werkelijkheid wordt gelegd – heeft VR zijn toegevoegde waarde al aangetoond. Onder meer als marketinginstrument. Workshop zet de belangrijkste zaken voor je op een rij.

19 september, 2015

Snapchat: geld verdienen aan de kiekeboegeneratie

Apps met verdwijnende content zijn populair. Met name Snapchat, dat inmiddels 16 miljard dollar waard is, maar amper geld verdient. Geliefd onder tieners, maar nog lang niet bij adverteerders. Hoe kan het tij gekeerd worden?

26 september, 2015

Booming e-commerce: online zakendoen in India

De e-commercemarkt in India groeit als kool en wordt daardoor steeds interessanter voor buitenlandse bedrijven. Ook uit Nederland. ‘Mobile first’ is het zakelijke devies, maar er zijn vooral veel cultuurverschillen en ongeschreven regels. In wat binnenkort de derde economie van de wereld is.