Emerce Magazine

Emerce #147 – maart 2016

In deze editie een interview met Gillian Tans, President en COO van Booking.com. Over de business en het bouwen van een on-Nederlands groot bedrijf. Tevens achtergrondverhaal over de ontwikkelingen in de reviewmarkt, waar wordt gestreden om het marktleiderschap. En een feature over team-apps, als nieuwe heilige graal. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

 

Artikelen in deze uitgave

4 maart, 2016

Spaarpunten of cashback?

De inzet van spaarpunten of cashback hangt af van de fase waarin de klant-merkrelatie zich bevindt. Die basisregel negeren, kan grote gevolgen hebben. Zo merkte ook het Australische Woolworth.

11 maart, 2016

Workshop: aan de slag met video-SEO

Video wordt steeds belangrijker voor online marketeers. En dus groeit het aantal videoposts online. Maar hoe zorg je er voor dat je vandaag de dag ook goed gevonden wordt? Workshop zet het voor je op een rij.

15 maart, 2016

Optimaal delen via Facebook en Twitter

Als online marketeer will je je app, website of campagne het liefst door de bezoeker zelf laten promoten. De droom is een ‘perpetuum mobile’: koop honderd bezoekers in en zorg dat er genoeg je concept delen, zodat het weer minimaal honderd bezoekers oplevert.

16 maart, 2016

iBeacons minder in trek

iBeacons leken dé belofte te worden van 2015, maar de verwachte groei blijft uit. Hoewel inmiddels 11 procent van de retailers gebruikmaakt van geo-targetingtechnologie, zegt slechts 14 procent er dit jaar mee aan de slag te gaan. Een flinke afname in vergelijking met de 24 procent een jaar eerder.

17 maart, 2016

Column: waarom Nederland niet het Silicon Valley van Europa wordt

‘Nederland wordt het Silicon Valley van Europa’ is een ambitie die me regelmatig wordt voorgehouden. Vaak geuit door politici die nog nooit aan het ondernemerschap hebben geroken, laat staan dat ze zelf ooit in een startup hebben geïnvesteerd. Maar soms ook verkondigd binnen de startupwereld, onder het motto ‘droom je dromen, droom ze groot’. Het is fijn als mensen groot denken, maar een dergelijk toekomstbeeld is verre van realistisch.

16 maart, 2016

Hoe Doritos buzz creëerde met drones

Laat vier populaire YouTubers met een drone tegen elkaar racen en je hebt content die 3,8 miljoen online views oplevert. Doritos deed het als onderdeel van de op jongeren gerichte campagne #playbold. Insteek: het game-domein claimen en naar de echte wereld brengen.

17 maart, 2016

Campagnepanel: Land Rover #hibernot #kanbeter

Bekijk de winter op een andere manier. Ga niet thuis c.q. stilzitten, maar trek erop uit. Met die boodschap wil Land Rover de ondernemende, avontuurlijke spirit achter het merk overbrengen op het grote publiek. En moedigt de autofabrikant mensen aan op winters avontuur te gaan, dat op foto en/of video vast te leggen en te sharen met de hashtag #hibernot. De beste inzendingen worden op de eigen actiesite gedeeld. Aanvullend zijn meerdere YouTube-filmpjes geschoten en tegen betaling op Instagram geshared.

19 maart, 2016

Social business: de revival van team-apps

Facebook stort zich binnenkort met At Work op de markt voor teamsoftware. Het tekent de enorme veranderingen in deze markt. De traditionele leveranciers van enterprisesoftware lijken omver te worden gelopen door kekke starters als Slack en HipChat.

21 maart, 2016

Onderzoek: Internet of Things te duur

De potentie van Internet of Things (IoT)-apparaten en -diensten wordt al jaren geroemd. Van gezondheidszorg tot de reissector; vele branches moeten er baat bij hebben. Maar de consument blijft terughoudend.

24 maart, 2016

Fleye: vliegende voetbal

De Fleye lijkt in eerste instantie op een voetbal, maar is van binnen een heuse drone. Inclusief propellors. Komt standaard met een dual core processor waar een Linux-shell op draait. En is via een app te bedienen.

16 maart, 2016

Audi Lunar Quattro: heuse ruimte-auto

Het zal nog wel een paar jaar duren voordat je met deze Audi over de maan kunt rijden. Maar dat ligt eerder aan het gebrek aan ruimtetoerisme dan aan de autofabrikant zelf. Afgelopen maanden leverden de Duitsers namelijk de Audi Lunar Quattro op.

6 april, 2016

Dell Chromebook 13 inch: veredelde browser

Dell bracht afgelopen najaar deze 13 inch Chromebook op de markt, inclusief touchscreen. Dat is een leuke, maar niet noodzakelijke feature. Want het belangrijkste is dat deze Chromebook-variant volstaat voor negentig procent van je werk en communicatie.

30 maart, 2016

Battle: HTC Vive Pre vs. Sony PlayStation VR

Volgens een uitgelekt verslag van Goldman Sachs zal de markt van Virtual Reality en Augmented Reality in 2025 een totaalwaarde van 80 miljard dollar hebben. En zullen 216 miljoen gamers een VR-bril op hebben. Dit jaar verschijnen twee brillen die zullen bijdragen aan deze kentering in de game-industrie.

26 maart, 2016

Booking.com: ‘Mobiel groeit naar 50 procent’

Booking.com is een van de bekendste unicorns van Nederlandse bodem. Een on-Nederlands groot bedrijf dat in veel Europese landen marktleider is als het gaat om het boeken van accommodaties. Maar daar houden de ambities niet op, aldus Gillian Tans (45), President en COO.

2 april, 2016

The Review Game: strijd om mondiale marktleiderschap

Het is oorlog in de reviewmarkt. Via overnames wordt gestreden om het mondiale marktleiderschap. Reviewplatforms en vergelijkers krijgen daarbij steeds meer concurrentie van gesloten systemen voor klantfeedback. En ook Facebook roert zich.

26 maart, 2016

Column: Crowd cultures

Traditionele modehuizen als J.Crew, Gap en Abercrombie & Fitch kijken al jaren tegen dalende omzetcijfers aan. Vooral door de opkomst en populariteit van socialmediaplatformen verkeren ze in zwaar weer. Jonge, kleinere merken krijgen hiermee namelijk – naast een scala aan gratis marketingtools – ook ineens toegang tot een miljoenenpubliek. En dus snoepen zij omzet weg bij fashion-labels die de noodzaak van sociale media nog niet inzien.

30 maart, 2016

WhatsApp grootste social media platform in 2016

WhatsApp is dit jaar de populairste socialmediatool. Maar liefst 9,8 miljoen Nederlanders ‘appen’, waarvan 7 miljoen dagelijks. LinkedIn, Twitter en Google+ laten in dagelijks gebruik een flinke daling zien, van respectievelijk 25 procent, 10 procent en 8 procent.