Emerce Magazine

Emerce #153 – november 2016

In deze editie een interview met de nummers 1 en 2 van de EMERCE Top 10 European Startups: N26 en Deliveroo. Tevens een achtergrondartikel over computer vision: de next big thing in personalisatie. En een feature over de laatste ontwikkelingen binnen aanbieders van e-commerceplatformen: unified commerce. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

12 november, 2016

Deliveroo: ‘Wij zorgen voor dertig procent meer omzet’

De Nederlandse food delivery-markt wordt steeds voller nu ook UberEats zich sinds kort in de strijd mengt. Deliveroo verwacht desondanks weinig haperingen in hun beoogde groei. Mede dankzij de focus op innovatie. “Bij ons draait alles om eten, niet om vervoer”, zo vertelt Philip Padberg (34), General Manager Nederland.

5 november, 2016

CEO GitLab: ‘Remote-only is bij ons de norm’

Open source-platform GitLab haalde dit najaar twintig miljoen dollar op. “Het schalen van een bedrijf gaat sneller als je op afstand met elkaar communiceert”, zegt CEO Sid Sijbrandij, die zijn personeelsbestand in anderhalf jaar tijd heeft vertienvoudigd.

4 november, 2016

‘Merken moeten anders targeten’

Ondanks inspanningen om alleen dertien-plussers te targeten, is McDonalds onlangs op de vingers getikt voor haar horrorcommercial op YouTube. En niet het medium zelf. Een verschuiving van de risico’s?

9 november, 2016

Bullet Journal: notitieboekje 3.0

Een analoog tijd- en taakmanagementsysteem voor de digitale tijd. Dat is hoe je ‘bullet journaling’ het best kunt omschrijven. Als je het plat slaat, is het een planningssysteem in een papieren notitieboekje. Maar wel een superstrak georganiseerd systeem. Is het nódig? Niet per se. Maar voor een bepaalde categorie mensen is het wel heel handig. Immers, niet iedereen wil alles in en vanuit de cloud doen.

14 november, 2016

Consument wil veelzijdige wearable

Steeds meer consumenten willen zelf hun gezondheid in de gaten kunnen houden. Vandaar dat de Europese vraag naar bewegingsapps, sportwearables en smartwatches in 2020 naar vier miljard dollar groeit, voorspelt AT Kearny.

15 november, 2016

Bedrijven verliezen grip op digital

Bedrijven die de digitale transformatie niet maken, dreigen talent te verliezen. Tegelijkertijd vinden veel werknemers dat zij te weinig ondersteuning krijgen om de transformatie bij te benen. Niet alleen nieuwkomers, zeker ook medewerkers op senior niveau.

16 november, 2016

Snap Incs nieuwe bril: hip en exclusief

De aangekondigde Spectacles van Snap Inc, een zonnebril met ingebouwde camera gelinkt aan Snapchat, is sinds kort beperkt verkrijgbaar. Hierdoor een hype onder de snapchatters.

17 november, 2016

Column: Retourtje Mars

De kolonisatie van Mars ligt veertig tot honderd jaar in de toekomst, maar topondernemer Elon Musk weet zijn plannen steeds beter tot de verbeelding te laten spreken. Binnen acht jaar wil de tech-miljardair dan ook de eerste mensen naar de rode planeet sturen. Tot die tijd is er nog genoeg werk aan de winkel. Want de ruimteraketten van SpaceX willen nog wel eens ontploffen.

18 november, 2016

‘Eerste tv-show in Virtual Reality’

Met een app en een virtual reality-cardboard kan het publiek van tv-show Dance Dance Dance 360 graden rondkijken in de studio. Een samenwerking van RTL, Talpa en KPN om een brede doelgroep op een andere manier televisie te laten beleven.

19 november, 2016

CEO N26: ‘Blockchain is nog toekomstmuziek’

Dit jaar is de koppositie voor N26, een fintech-startup die pas drie jaar aan de weg timmert. En met succes. In eerste instantie als bankhub. Sinds kort heeft de startup echter een heuse banklicentie. “En zijn we de eerste mobile-only bank van Europa”, aldus Valentin Stalf (31), CEO en medeoprichter.

23 november, 2016

Button battle: Amazon Dash vs. Kwik

Het is dé nieuwste trend in e-commerce: buy-buttons. Nu vooral nog om je dagelijkse boodschappen mee kunnen bestellen, maar straks ook voor andere doeleinden. Met één druk op de knop. Amazon Dash en Kwik breken deze markt open. Wie heeft de beste kaarten? Een vergelijk.

22 november, 2016

Lange video-ad boeit

Korte video-advertenties op social media doen het niet per definitie beter dan lange. Ads tussen de dertig en zestig seconden lang worden namelijk vaker afgekeken dan filmpjes van minder dan dertig seconden.

25 november, 2016

Column: Fouten maken

U realiseert het zich misschien niet, maar u en ik hebben het grote voorrecht een echte revolutie mee te maken. Niet zomaar een tweede industriële, maar de eerste internetrevolutie. De huidige digitale explosie is overigens nog maar het prille begin van een nieuw tijdperk, dat je – al naargelang je situatie – als bedreigend of kansrijk kunt ervaren.

26 november, 2016

Consolidatie: van e-commerce naar unified commerce

Er woedt een heuse consolidatieslag onder aanbieders van e-commerceplatforms. Met de Amerikaanse technologiereus Salesforce voorop. Ook andere marktspelers verzetten hun bakens en treffen elkaar steeds vaker op het snijvlak van e-commerce, analytics en marketing. Natuurlijk in de cloud. What’s next?

30 november, 2016

The Superbook: lege superlaptop?

Verander je Android-toestel in een krachtige laptop. Dat is de belofte van The Superbook, een wel erg aantrekkelijke belofte.

9 december, 2016

Zo wordt je pushbericht het meest succesvol

Wie push-berichten verstuurt, doet er goed aan dit zo vroeg mogelijk in de week te doen. Op maandagen opent namelijk 3,06 procent van de ontvangers de berichten, terwijl op zaterdag nog slechts 2,6 procent dit doet. De zondag is weer wat geschikter met 2,88 procent.