Emerce Magazine

Emerce #157 – april 2017

In deze editie een interview met Simone van Trojen, CEO en oprichter van LaDress. Over het empoweren van vrouwen, LaDress’ expansieplannen, omnichannel commerce en meer. Tevens een achtergrondartikel over people analytics, de nieuwe corebusiness van HR. En een feature over de opmars van smart cities. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

15 april, 2017

CEO LaDress: ‘Data is niet leidend’

Simone van Trojen (47) is verkozen tot een van de meest inspirerende tech-vrouwen van ons land. Mede door haar fashionlabel LaDress, dat vrouwen middels ‘het perfecte jurkje’ wil empoweren in hun dagelijkse leven. En niet zonder succes. “Ik doe geen marktonderzoek, maar vertrouw op mijn intuïtie.”

8 april, 2017

HackerOne: ‘Wij laten resultaten zien’

Een ongekend Nederlands succesverhaal is HackerOne, het platform dat hackers beloont om beveiligingsproblemen bij bedrijven te melden. De in Silicon Valley woonachtige Drachtsters gaan nu ook Europa in. “De laatste ronde van veertig miljoen was de makkelijkste”, aldus medeoprichter Michiel Prins.

22 april, 2017

Next: People analytics hervormt arbeidsmarkt

People analytics worden steeds belangrijker voor bedrijven. HR-afdelingen kunnen zo niet alleen scherper sturen op selectie en output, maar straks ook hun aandeel in het bedrijfsresultaat beter kwantificeren. Een gloednieuw vakgebied waarbij ‘datastofzuigers’ nieuwe inzichten bieden.

29 april, 2017

De stad als urban living lab

Smart City-ontwikkelingen staan hoog op de agenda van steden in binnen- en buitenland. Metropolen worden de motor van de nieuwe economie. Waarbij verduurzaming vraagt om hoognodige stedelijke innovaties. Als het even kan met behulp van de Internet of Things. De race om de slimste stad is begonnen.

19 april, 2017

Logitech Spotlight: stralend presenteren

Een presenteertool met ingebouwde laserpointer, muis en volumetoetsen. Ook aanwezig: een timer en stopwatch die via trillingen je een melding geven (dankzij een speciale app). Zo kun jij je volledig richten op je toehoorders.

26 april, 2017

Digitale notitieblokken: Yoga Book vs. Bamboo Slate

Voor wie niet kan wennen aan een tablet of liever schrijft dan typt, is er tegenwoordig de mogelijkheid om krabbels digitaal om te zetten naar een beeldscherm. En nog veel meer. Tijd voor een vergelijk.

12 april, 2017

Gita: rollend draaghulpje

De Vespa en Moto Guzzi zijn iconische producten van het Italiaanse Piaggio, een illuster lijstje waar de Gita over dertig jaar wellicht ook toe behoort. Het is namelijk Piaggio’s eerste openbare stap richting de toekomst van vervoer. In de vorm van een cargobot die zijn eigenaar op de voet volgt, of hij nou loopt, rent of fietst.

7 april, 2017

Quick wins voor digitale winkelpui

Barcodes scannen in een etalage om online te bestellen. Bij Jumbo’s tijdelijke, virtuele supermarkt in Rotterdam kan het. Gimmick of serieuze kans?

Blokker Bilderdijkstraat Amsterdam
14 april, 2017

Column: Radicale misser

Winkelketen Blokker hebben we nog niet hoeven toevoegen aan het rijtje Halfords, V&D, Free Record Shop en Edah. En de rest van de Nederlandse retailers die door de crisis en disruptie door digitale spelers ten onder zijn gegaan.

14 april, 2017

Campagnepanel: ‘Zalando rules’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer de online commercial ter introductie van de nieuwe collectie van Zalando. Met rapper A$AP en fotomodellen.

18 april, 2017

Aan de slag met AMP

Razendsnel via mobiel een site openen vanuit de Google Zoekresultaten. Dat kan met Googles AMP: mobiele pagina’s die versneld laden. Vooral gebruikt door uitgevers, liggen er ook voor e-commerce voldoende mogelijkheden.  Ben je bekend met Accelerated Mobile Pages, kortweg AMP? Ja: Goed zo, want deze relatief kleine aanpassing van Google in de zoekresultaten heeft mogelijk […]

21 april, 2017

Column: New Dutch Wave

Ik heb doorgaans niets met congressen, beurzen of conferenties. Veel blabla, met visitekaartjes strooien en weinig mogelijkheden om echt te netwerken. Tijdens mijn bezoek aan het South by Southwest (SxSW) festival in Austin kwam ik er echter achter hoe het gelukkig ook kan. Hoe het moét.

24 april, 2017

Same day delivery uit de gratie

Pick-up points in winkels zijn dé manier om bestellingen bij klanten te krijgen, aldus retailers. Meer dan de helft van hen (51 procent) zegt dit komend jaar aan te bieden. De interesse in same day delivery is daarentegen tanende (-10 procent). Evenals de optie om specifieke time slots te kunnen kiezen.

25 april, 2017

Case Toyota: Snapchat Spectacles voor sexappeal

Toyota vroeg Influencer Laura Ponticorvo met de Snapchat Spectacles naar de exclusieve lancering van het nieuwste model te gaan. Om zo als automerk toegang te krijgen tot jongeren op nieuwe domeinen.

26 april, 2017

Gen Z: fan van fysieke winkel

De jongste generatie shoppers (18 tot 20 jaar) heeft volgens recent onderzoek heel andere wensen dan jongeren van enkele jaren ouder. Zo tonen zij een grotere interesse in gecureerde mode-abonnementen (73 procent) en automatische aanvuldiensten (71 procent), ook wel replenishment genaamd, denk aan Amazon Dash.