Emerce Magazine

Emerce #158 – mei 2017

In deze editie een interview met Wouter Sleijffers, CEO van Fnatic, een van ’s werelds succesvolste e-sportsorganisaties. Over kansen binnen digital sports: van nieuwe businessmodellen tot VR. Tevens een achtergrondartikel over de social clone wars: de kopieerdrift van socialmediaplatformen. En een feature over subscription commerce: de nieuwe cashcow? En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

10 juni, 2017

MD Alibaba: ‘Je moet er echt voor gaan’

Alibaba gaat zijn Europese activiteiten flink uitbreiden. En mikt daarbij onder meer op samenwerking met tal van Nederlandse bedrijven. “Wij geven je via ons platform toegang tot vierhonderd miljoen Chinese klanten.” Aldus Roland Palmer, die sinds een jaar als Managing Director de activiteiten in de Benelux leidt.

7 juni, 2017

Slim jasje van Levi’s en Google

Kledingbedrijf Levi’s brengt komend najaar een spijkerjack op de markt met daarin voelende technologie van Google. Met één handgebaar zet de drager de muziek aan of uit, óf neemt hij een telefoontje aan. Handig voor als je aan het wandelen of fietsen bent en je niet steeds je mobiel tevoorschijn wilt toveren.

3 juni, 2017

Subscription commerce, de nieuwe cashcow?

Subscription commerce wint rap aan populariteit. Na Spotify en Netflix kiezen ook het Nederlandse bol.com en Blendle voor een abonnementsmodel. Is het dé nieuwe cashcow voor bedrijven? Of spelen andere motieven een rol?

31 mei, 2017

Battle soundplates: Sonos vs. Philips

In de afgelopen jaren hebben een aantal audiomerken een platte variant van de soundbar geïntroduceerd, veelal onder de naam soundplate of soundbase. Een ervan is Philips, met de Fidelio XS1/12. Sinds kort heeft ook streaming-audiomerk Sonos een eigen variant: de Playbase. Tijd voor een vergelijk.

27 mei, 2017

Social Clone Wars: kopiëren om te overleven

Ongeveer alles waarmee Snapchat zich tot voor kort onderscheidde, is inmiddels door rivaal Facebook onder een carbonnetje gelegd. En ook andere media kopiëren er lustig op los. Wat betekent dit voor het socialmedialandschap? En what’s next?

26 mei, 2017

August Home Smart Lock: luistert alleen naar jou

Je kent het wel, je ligt in bed en bedenkt opeens dat je de voordeur niet op slot hebt gedaan. Met de vernieuwde Smart Lock hoef je nu alleen nog maar ‘He Siri/Alexa/Google, doe de deur op slot’ te roepen.

20 mei, 2017

CEO Fnatic: ‘We willen altijd frontrunner zijn’

E-sports is booming business, en mondiaal goed voor 696 miljoen dollar aan omzet. In 2020 zelfs anderhalf miljard. Een megagroeimarkt, ook voor Fnatic, een van de succesvolste e-sportorganisaties ter wereld. “Wij zijn de Real Madrid van digital sports”, aldus CEO en Nederlander Wouter Sleijffers (40).

17 mei, 2017

Samsung Dex: je telefoon als pc

Je hoort wel eens dat de smartphones van tegenwoordig tig keer sterker zijn dan de computers die de eerste raketten naar de maan brachten. Samsung bracht pas geleden zijn nieuwe paradepaardje de S8 uit en probeert daar anno 2017 het onderste mee uit de kan te halen.

13 mei, 2017

easyEnergy: ‘Wij innoveren wel’

Onder de naam easyEnergy stort het bedrijf achter easyJet zich sinds kort ook op de energiemarkt. Zonder kortingen in het eerste jaar en voor iedereen hetzelfde lage tarief. “Een volledig Nederlands concept”, aldus medeoprichter Raymond van Eck.

12 mei, 2017

Anonimiteit als nieuwe norm?

Data delen is eng en gevaarlijk. Een hardnekkige misvatting die onder meer leidt tot initiatieven als anonieme e-commerce. Onterecht. Want we kijken simpelweg de verkeerde kant op.

19 mei, 2017

Column: Beter weten

Bij Christian Van Thillo, CEO van de Persgroep, straalt het werkplezier – het maken en verkopen van kranten als Het Parool, De Volkskrant en De Morgen – van het gezicht. Hij is een echte courantier. Bij John de Mol zie je hetzelfde als het gaat om de productie van tv-programma’s zoals The Voice of… En ook bij Sanoma lopen ze rond.
Als mediamakers zich op een andere categorie storten, gaat het echter vaak mis.

startups
22 mei, 2017

Serieuze kruiwagen

30-minute meetings, miljoenen aan budgetten, een enorme innovatiedrang én een mindset die altijd in standje opportuun staat. Ik heb het natuurlijk over New York, de stad die Nederlandse ondernemers eigenlijk alleen maar kansen biedt. Want mocht je eigen idee niet slagen, dan is de kans zeer groot dat je een handjevol top-entrepreneurs ontmoet die je alsnog verder brengen. Of het nou gaat om je netwerk, product-feedback dan wel het werven van fondsen.

26 mei, 2017

The Walking Dead: live game op Facebook

Met een live game op Facebook hebben de Duitse zenders RTLII en FOX twee nieuwe seizoenen van Zombie-serie The Walking Dead aangekondigd. Fans konden het verloop real time sturen door te reageren op de twee YouTube-sterren die de hoofdrol in de game hadden.

29 mei, 2017

Consument betaalt liever achteraf

Hoewel direct afrekenen via iDEAL de voorkeur blijft genieten, wil meer dan de helft van de consumenten liever een product eerst in huis hebben. 53 procent van de shoppers betaalt namelijk graag achteraf.

1 juni, 2017

Video verslaat social

Tieners staan vrijwel 24/7 in contact met elkaar via hun smartphone. En lijken niet weg te slaan bij de social media-apps. Toch spendeert het grootste deel van hen de meeste tijd aan mobiele video. Maar liefst 71 procent van de tieners kijkt meer dan drie uur video per dag.

6 juni, 2017

Reisshopper haakt snel af

Bij verzekeringen, luxe producten en de deeleconomie laten online consumenten vaak al na één slechte ervaring een merk vallen. Met onder meer retailers en telecom hebben zij echter een stuk meer geduld.

voice search
7 juni, 2017

Aan de slag met voice search

Google, Facebook, Microsoft en Amazon: ze maken allemaal al gebruik van spraakassistenten. Wil je als bedrijf vindbaar blijven, dan is het essentieel om je marketingaanpak aan te passen. Want voice search gaat de spelregels van SEO veranderen.